Lpeskolen; Hvorfor og hvordan trene core?

  • 27.01.2015, 18:00

Hvorfor du burde trene core nr du nsker bli en god lper er kanskje ikke s innlysende. Det er allikevel et av de viktigste omrdene, og burde prioriteres i lpetreningen.

En sterk core gir deg kraft, stabilitet og mobilitet. Dette er essensielt for kunne ha en god kraftoverfrsel, skape god fremsdrift og lpe effektivt. Sterkere core muskler gjr det ogs lettere trekke pusten dypt nr du lper, i tillegg til at det er viktig for kunne forebygge skader.

 

 

 

 

Det var hvorfor, her er hvordan:

Crunch og Strekk.

Denne velsen trener en rekke ellementer som er viktig for lping; Stabilitet, styrke og mobilitet i hoften.

  • Dype magemuskler
  • Rette magemuskler
  • Bekken
  • Hofteleddsbyer
  • Den store rumpemuskel

Hoftehev.

En flott aktiveringsvelse for rumpa, og en god velse for forbedre bekkenstabilitet og ke beveglighet i hofta.

  • Dype magemuskler
  • Den store rumpemuskelen
  • Bekken
  • Korsrygg
  • Ryggstrekkerene

Skr crunch.

I den daglige treningen er jeg ingen fan av sit-ups eller sit-ups varianter. Det er s mye mer funksjonellt man kan gjre for trene mage. Men for en lper er dette en veldig nyttig og funksjonell velse! Her fr du nemlig en liten rotasjon. Rotasjonsbevegelsen er en naturlig del av det g og lpe. Og vre sterk i denne bevegelsen er derfor viktig.

  • Dype magemuskler
  • Sk magemuskler
  • Hofteleddsbyer

 Diagonal strekk.

Styrker og stabiliserer bde ryggsylen og bekkent. Ogs her er koordinasjon mellom arm og ben tilstede, p samme mte som ved lping.

  • Ryggtrekkerne
  • Dype magemuskler
  • Bekken


Hvor mange, hvor mye og hvor ofte?

Jeg synes 12 rep * 3 er passe. Hvor ofte?

Core tler mye trening, men du kommer lang vei med 2 ganger i uka. Kanskje du kan legge det inn etter lpeturen din eller i kombinasjon med annen trening?

Hper det var nyttig info.

-Desiree

 

6 Kommentarer

Linda

27.01.2015 kl. 18:38
Anbefaler du en og en velse 12x3 eller alle velsene x12 i 3 sett? (var det logisk?)

Desiree

27.01.2015 kl. 22:21
Linda: skjnner hva du mener;) frem til velsene sitter ville jeg gjort med ferdig med en velse

Linda

29.01.2015 kl. 19:59
Syntes det er tungt jeg ;) tydeligvis ndvendig og effektfullt da, hehe!

Desiree

29.01.2015 kl. 20:10
Linda: Hehe:) ja!!!!!!

Linda

05.02.2015 kl. 20:31
Nr jeg prver meg p chrunch og strekk s "knepper" det inni lyskene hver gang jeg strekker ut. Det er ganske ubehagelig. Noen tips?

Desiree

05.02.2015 kl. 20:52
Linda: tye:) hres ut som det man kaller snapping hip.

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits