Lpeskolen; Tipsene, appene og ktene som gjr lping til en lek

  • 03.01.2016, 13:17



Lping er en utrolig flott, billig og tilgjengelig treningsform, som gir gode resultater fort. Men det tar faktisk litt tid lre seg like lpe. S i dag hadde jeg tekt jeg skulle sl et lite slag for lping som treningsform, og gi deg alt du trenger for lre deg like lpe!

Jeg starter med noen fordeler med lping/jogging.



Deler noen mobilbilder fra dagens alternative joggetur underveis ;)


Lping er godt for kroppen
Du styrker bde hjerte, lunger, ben, rumpe, core og benbygning nr du lper.

Lping er effektivt
Lping er en av de mest energikrevende treningsformene! 20-30 minutter lping ved hy intensitet forbrenner godt med kalorier samtidig som det bygger kondisjon. Viste du at det direkte sammenheng mellom god kondisjon og god fettforbrenning ogs?

Lping gir bedre kondisjon som reduserer risikoen for livsstilssykdommer
God kondisjonsenker blodtrykket, og reduserer sjansen for blodpropp og hjertestans.

Lpingstyrker skjelettet
Nr du lper og gr brer du din egen kroppsvekt. Det vil si at du m flytte din vekt med ganske stor kraft for hvert skritt du tar. Dette styrker skjelettet ditt, og vil blant annet bidra til minske faren for benskjrhet.

S noen tips som er gode ha i ryggsekken!

Riktige sko.

Dette er s viktig at jeg ikke kan f sagt det nok ganger!

Du kan trene i joggesko, men du kan ikke jogge i vanlige treningssko. Gjr kroppen din den lille tjeneste og invister i ordentlige sko.

2.

Fokuser p tid, ikke distanse.

En veldig vanlig nybegynnerfeil er begynne jobbe seg opp mot en viss distanse. Typisk 3-5-10 kilometer.

Start med 30 minutter, sett deg som ml jogge disse 30 minuttene sammenlagt. Til begynne med m du nok veksle mellom g og jogge, men formen vil komme seg raskt - ikke fortvil.

3.

Varm opp.

Start alltid med en god oppvarming. 5 minutter er det som skal til for unng kjedelige skader som beinhinnebetennelse.

Start med g raskt, stopp opp, ta noen thev, jogg lett, noen nye thev, lp litt p stedet og spark deg selv i rumpa, thev igjen, s er du klar.

4.

Nedtrapping.

Nr vi frst snakker om det.

Bruk gjerne 10 sm minutter stil g deg ned og tye ut etter en lpetur. Fokuser p Hofteledsbyer, forsidelr, legg, rumpe og bryst.

Ikke bare er det skadeforebryggende, det kan gjre deg til en bedre lper og det fles godt.

5.

Bygg opp basen din frst.

De som har fulgt med i lpeskolen vet at jeg er glad i bde bakker, trappelp, farstlek og andre alternative treningsformer som bygger en god lpeform.

Fr du kaster deg over denne delen av lpetreningen er det viktig at du har litt grunnform. Jeg vil si at du burde kunne jogge 3km fr du legger inn dette i treningen din.

Du kan blant annet lese om trappelp HER

6.

Just do it!

Lping krever ganske mye av en bde fysiskt og mentalt! Det er ingen vei utenom. De frste lpeturene kan oppleves som ganske ubehaglie. Det er en stor jobb flytte en kropp fremover i fart, kjedelig kan det ogs vre. Men lping er nok en av de treningsformene hvor du merker fremgang fortest!

Og fremgang liker vi!

Ikke gi opp etter frste, andre eller tredje tur. Jeg lover deg at det lsner :)

7.

Variasjon, variasjon, variasjon.

Det er enkelt variere lpetreningen din.

Det er det faktisk. Lpetrening kan vre s mangt. Intervaller, bakkelp, fartslek, trapper, rolig jogging. Variasjon er nkkelen bde til resultater, treningsglede og motivasjon.

Forslag til 3 kjappe lpekter som tar under 20 minutter?

Det finner du HER

8.

Bruk teknologi.

Man skal ikke undervurdere motivasjonseffekten av noe s enkelt som et aktivitetsbnd eller en gratis mobilapp.

Lyst p 4 apper som gjr lpeturen lettere?

Ta en titt HER

9.

Musikk.

Musikk. Gir energi, noe og fokusere p og litt ekstra boost nr man trenger det mest. Det er vitenskaplig bevist.

Pst: Jeg delte 3 timer ed treningsmusikk p bloggen i gr.


Dagens trenings arena.

Med mange naturlige hindinger p veien.







God sndag videre.

Her blir det jobbing til sene kvelden. Lite tips til fr jeg forlater dere. P Snapchat i dag fr du bde oppskrift og step by step video av hvordan du lager deilig, spr og lavkarbo minipizza. NAM! navnet er Fitfocuse.

Stort Smil

Desiree

4 Kommentarer

Hei!

03.01.2016 kl. 13:34
S p snap at du hadde ei slags 'klokke' p nr du trener. Som viser hvor mye du yter nr du trener?

Hvilken klokke er dette? Navn?

Iselin Rene

03.01.2016 kl. 13:38
Takk for tips :)

Desiree

03.01.2016 kl. 13:43
Hei!: Polar A300 :)

Hilde

23.06.2016 kl. 22:48
Zombies, run! Jeg hadde aldri klart jogge uten den! Eller endomondo.

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits