Knekkebrd dietten; slik gr du fort ned, uten g fort opp igjen!

  • 08.02.2016, 09:10



Det er ikke mange blogger jeg har tid til lese, men bloggen til Anne Brithtitter jeg innom fra tid til annen. Nr det kommer til bakeblogger vet jeg ikke om noen bedre! Litt betenkt ble jeg da hun over jul skrev at hun nsket slanke seg. Jeg syntes hun var flott, men akkurat det her med vekt og trivsel er nettopp det - trivsel! Betenkt ble jeg igjen da hun skrev at hun ville slanke seg ved spise knekkebrd, 2 knekkebrd , 3 ganger om dagen, pluss middag. Men igjen, det er da opptil hver enkelt tenkte jeg.

8 kilo har denne lille dama klart ta av seg p 6 uker, og jeg forstr godt at det inspirerer til teste samme metoden. Samtidig sitter kostholdsveilederen i meg og er igjen litt betenkt. For selv om det er mange positive sider ved knekkebrd dietten, er det like mange om ikke flere fallgruver. Og for veldig, veldig, veldig mange er det oppskriften p jojoslanking.

Men heller enn snakke negativt om en metode jeg vet mange sverger til om og om igjen, la meg gi deg noen tips og rd, slik at du kan bruke knekkebrd dietten p en forsvarlig mte for kroppen din, og unng legge p deg alle kiloene igjen nr du gr over p "vanlig" mat.



Problem nummer 1 med knekkebrd dietten et at det kan vre vanskelig f i seg nok nring. Og uten nok nring setter kroppen ned viktige funksjoner som for eksempel forbrenning.I mange r har man sagt at det g p en lavkaloridiet er skadelig for forbrenningen. Problemet er egentlig ikke for f kalorier, men at det er vanskelig srge for at kroppen fr de vitaminene og mineralene den trenger for fungere nr du spise under 1200 kalorier om dagen.

Srger du for f i deg nok proteiner, frukt, grnt og sunt fett sammen med knekkebrdene holder du nringsinnholdet i maten oppe, samtidig som du gr i kaloriunderskudd.

Dette gjr du ved lesse p med magert og proteinrikt plegg som kokt skinke, kalkun, kylling, magre posteier, egg, fisk og skalldyr. Tenk minst dobbel porsjon plegg av hva du pleier. Spis masse frukt og grnt til knekkebrd og mellom mltidene. Og tilslutt tenkt at kroppen trenger fett for forbrenne fett. Spis 2 ss av en fettkilde til tre av dagens mltider.

Se hvordan du kan pimpe opp knekkebrdene dine til et nringsrikt mltid HER



Problem nummer 2 kommer nr man har gtt ned de kiloene man nsket. Dette er forsvidt et problem ved alle type dietter. Hvordan unng legge p seg kiloene igjen?

Logisk tankegang forteller jo at hvis man gr tilbake til spise som man gjorde fr s vil man f tilbake samme vekt som man hadde fr. Helt sant er det ikke. Man m se p helheten, men med mindre du har begynt trene mye og er i generelt bedre helse m du regne med at en del av kiloene kommer tilbake med mindre du gjr noen grep.

S hva gjr man? Du m rett og slett prve deg frem steg for steg.

Savner du poteter, ris og pasta til middagen?

Prv legg dette til i en uke.

Gikk vekten opp? Nei.

Ok, hva mer synes du blir vanskelig opprettholde uke etter uke, r etter r?

Litt slitsomt dra p morgenspinn hver fredag? Du trener jo tross alt fire ganger i uka n.

Ok, prv ta den bort. Hva skjer?

Du vil gjerne spise fra kantinen p jobb i stede for ha med mat.

Ok, da tester du det.

Vil du spise mer enn et kakestykke i bursdag eller drikke mer enn et glass vin nr du er invitert bort?

Kan du legge inn en ekstra treningskt den uka du skal i bursdag eller bort en kveld? Kanskje g en god tur dagen etter?



For g ned i vekt trenger man ligge p et kaloriunderskudd p 500-1000 kalorier om dagen. Disse kaloriene kan du n legge til igjen. Du skal jo holde vekten!

Jeg tror mange fr litt panikk nr de ser at vekten gr litt opp igjen etter et vekttap og gir litt opp.

Kan det stemme?

Men dette er helt vanlig. Det tar bde deg og kroppen din tid til finne ut av hvordan livet skal vre.

Ikke vr redd for sunn mat med alt av proteiner, frukt, grnnsaker, korn, fullkornspasta, poteter og litt godis i helgene. Det er ikke dette man blir tykk av.

Det har kanskje hvert ndvendig plukke bort noe av det for sette fart p vekttapet, men du legger ikke p deg av vanlig, sunn kost.

Man blir tykk av

  • for mye sukker
  • for lite proteiner i kosten
  • halvfabrikat
  • raske karbohydrater
  • drlige fettkilder
  • for lite vitaminer
  • for mange kalorier
  • svingende blodsukker
  • lite aktivitet
  • drlig vskebalanse

Str noe av dette p listen over ting du ville savnet?

- Desiree

21 Kommentarer

Ane

08.02.2016 kl. 09:18
Kunne tenke meg prve knekkebrd en periode. Hvilke knekkebrd vil du anbefale?

Torill

08.02.2016 kl. 10:04
Hvilke fettkilder tenker du er best tilsette i tillegg til plegg, majones, sardiner, advokado?

Desiree

08.02.2016 kl. 10:06
Torill: Fra fisk og planter er alltid best :)

Jorunn

08.02.2016 kl. 11:19
Hvor mange mltid og mellommltid br en ha? Jeg prver spise mindre hver dag for g ned i vekt, men er egentlig konstant sulten. Jeg spiser da to knekkebrd til frokost, to-tre til lunsj, middag og et eller to til kvelds. Er dette riktig? Til mellommltider tar jeg meg gjerne en banen, et eple, eller en questbar.

tusen takk for s mange bra tips!

Jorunn

Mari

08.02.2016 kl. 11:30
Hei! Jeg har nylig begynt flge bloggen din, og jeg falt pladask med en gang - for en skjnn og inspirerende dame du er :-)

Jeg lurer p om du har en god oppskrift p sunt og godt grovbrd? :-)

Desiree

08.02.2016 kl. 12:21
Mari: Hei og takk :)

http://fitfocuse.blogg.no/1430061575_proteinrikt_havrebrd_.html

http://fitfocuse.blogg.no/1453287021_matpakkebrd_med_gulro.html

siv

08.02.2016 kl. 12:46
Hei! Jeg har selv bestemt meg for g tilbake til knekkebrd da jeg har merket vektnedgang tidligere p denne. N Jar jeg dessverre ikke tid til bake, men har blitt himla glad i msli knekkebrd. Fungerer disse? Plegg er gjerne makrell i tomat med agurk, leverpostei med paprika eller kokt skinke med paprika tomat.

Tone Olsen

08.02.2016 kl. 17:30
Veldig bra 😃

Lise-Mari

25.05.2016 kl. 22:33
hei

kan ikke du lage et blogginnleg om hvilken knekkebrd du anbefaler og evt noe oppskrifter p knekke brd?

Desiree

26.05.2016 kl. 07:37
Lise: Jo, men det er masse oppskrifter p knekkebrd p bloggen :)

Liz

25.05.2016 kl. 23:32
Fantastisk blogg!

Har du oppskrift p knettebrd og mager rdbetsalat?

Desiree

26.05.2016 kl. 07:37
Liz: Er link til knekkebrd i dette innlegget :)
Bruk skefeltet for finne rdbetsalaten :) Du finner det nederst p mobilversjonen :)

26.05.2016 kl. 05:29
Spiser man knekkebrd istedenfor middag ogs da?

Desiree

26.05.2016 kl. 07:36
Anonym: Nei :)

Vera

14.06.2016 kl. 19:53
Gr det ann bruke rugspr knekkebrd som man fr kjpt i butikken? :)

Desiree

14.06.2016 kl. 23:04
Vera: ja :)

K

14.08.2016 kl. 20:05
Veldig glad i youghurt, er det "fy" i knekkebrd perioden? :)

Desiree

14.08.2016 kl. 20:14
K: Nei :)

Malin

08.12.2016 kl. 17:48
M man bake knekkebrdene selv, eller er det greit kjpe vanlige i butikken?

Desiree

08.12.2016 kl. 18:38
Malin: kan kjpes :)

Ingvild

10.01.2017 kl. 09:51
Hei!

Skal slenge meg p denne dietten jeg ogs.. men er det noe man br unng?? Kan jeg spise en dobbel 0% youghurt og en neve ntter innimellom? Og kan jeg drikke hva som helst, melk, kaffe og te?

-Ingvild

Desiree

10.01.2017 kl. 10:55
Ingvild: Henvend sprsmlene dine til min nye blogg www.fitfocuse.no :)

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits