Hvilken effekt har 10.000 skritt om dagen?

  • 25.02.2016, 08:40

Walking
Licensed from: Bigalbaloo / yayimages.com


 

 

Kjper du en skritt-teller, aktivitetsmler eller FITbit i dag er det stor sannsynlighet for at standarinnstillingen anbefaler minst 10.000 skritt om dagen. Du tenker kanskje at dette bunner i dyp forskining rundt hva som er best for din fysiske form og helse? Slik er det alts ikke!

De frste pedometerene, eller skritt-tellerene, som kom p markede i Japan i 1960 ble nemelig kalt "manpo - kei" som betyr 10.000 skritt-meter. S uten noen strre vitenskaplig bakgrunn enn det gr og gr og gr mange for fylle kvoten p 10.000 skritt om dagen. 

Men det har da en effekt?!

Ja, det har det absolutt! Og det skal vi se p n!

 



 

 

Bedre insulinflsomhet. Det yeblikket du nr 10.000 skritt om dagen eller mer faller risikoen for utvikle diabtes type 2. Dette kommer av at du utvikler en bedre insulinflsomhet. Har du allerede diabetes type 1 eller 2 er bedre insulinflsomhet veldig viktig! Bedre insulinflsomhet kan ogs bidra positivt til vekttap.

Mindre ondter.  g er noe av det beste du kan gjre for ryggen din, ikke bare for forebygge ryggproblemer, men det kan ogs lindre eksisterende ryggondter. 

Bra for fordyelsen. All aktivitet er bra forfordyelsen. En ting er at blodgjennomstrmningen gr fortere en annen er at magemusklene masserer tarmene og optimerer fordyelsen.  S om du sliter med hard mage eller oppblsthet - ut og g. 

Forebygger benskjrhet.  g, srlig i ulemdt terreng, er med p fremme knoklenes opptak av kalsium fra kosten og styrker knokler og ledd.

Hjerte og karsykdommer. 30 minutter aktivitet om dagen kan forlenge livet med flere r og har en rekke positive innvirkninger p ditt hjerte og karsystem.

 

Hva med kondisjon?

All aktivitet utover det kroppen din er vant med vil ha positiv innvirkining p din kondisjon. Er du inaktiv og utrent vil 10.000 skritt om dagen bety mye for din kondisjon- til begynne med. Etterhvert vil kroppen bli vant med denne aktivitetsmengden og fremgang vil bli til vedlikehold. nsker man da fortsette fremgangen m man ke belastningen ved g fortere eller i mer ulendt terreng - kanskje samle noen av disse 10.000 skrittene i lengre, sammenhengende gturer.

 

Kan disse 10.000 skrittene erstatte en treningskt?

Det kommer helt klart ann p hva dine treningsml er! Om mlet er generelt bedre helse viser punktene over at ja det kan det. 

 

Er det nyttig om man nsker g ned i vekt?

Avhengig av hvor fort du gr, alder og vekt forbrenner man mellom 400-600 kalorier ved g 10.000 skritt. nsker du g ned 0,5 kilo i uka trenger du et kaloriunderskudd p 500 kalorier om dagen, s  ke aktiviteten med 10.000 skritt er en veldig enkel mte gjre dette p. Jeg m da pressisere at om du kjper en skritt-teller i dag og kartlegger at du gr 6000 skritt i lpet av en vanlig hverdag m du n 16.000 om dagen for skape et kaloriunderskudd.

 

All aktivitet er bra aktivitet, men akkuart nr det gjelder g s er Jo mer, jo bedre. Men det skal faktisk ikke s mye til for n 10.000 skritt om dagen.

- Ta trappen

- Parker litt lengre unna p butikken

- Reis deg opp en gang i timen og ta en runde p kontoret

- Avtal en gende lunsjpause med en kollega

- Litt husarbeid

S er du faktisk der.  Om dette alt tilsvarer ditt aktivitetsniv i dag vil jeg heller anbefale deg ke det litt til.

 

Blunke Smil

Desiree

6 Kommentarer

Anita funk

13.04.2016 kl. 14:25
Hei Desiree😀s det du mener er at den daglig ca 6000 skritt i hverdagen ikke skal regnes med,hvis du skal telle 10 000 skritt for komme i kaloriunderskuddet? At de 6000 skrittene er allerede beregnet i det kroppen bruker/forbrenner i lpet av dagen?

Desiree

13.04.2016 kl. 14:29
Anita funk: Mener at hvis du vanligvis gr 6000 skritt om dagen, hver dag ( for eksempel p jobb) og mlet er f et kt kaloriforbruk fordi du vil ned i vekt, s burde du ke aktiviteten utover din hverdagsaktivitet (6000 skritt)

Anita funk

13.04.2016 kl. 20:03
Aaa I see😀👍Takk takk Desire😆

Ida

14.04.2016 kl. 08:38
Jeg har polar loop aktivitetsbnd og den mler at jeg daglig gr omkring 30 tusen skritt. (Det er kun jobb) har selvflgelig lyst til g mer nr jeg kommer hjem, men fler meg alltid helt utslitt.. Hvordan skal jeg klare motivere meg selv til g/jogge nr jeg kommer hjem?

Desiree

14.04.2016 kl. 09:02
Ida: Trenger du det da? :) Kanskje kroppen og motivasjonen ville ha godt av en annen type aktivitet nr du er s mye p bena ellers :)

Tone

28.05.2016 kl. 13:12
Utrolig bra skrevet 😃👍

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits