4 grunner til trene med sandbag - og slik lager du den selv!

  • 20.03.2016, 08:58




 

At jeg elsker styrketrening som samtidig gir hy puls og utfordrer kroppen p en funksjonell mte er det ingen tvil om! Slenger du med at treningen kan utfres ute, hjemme og til en billig penge er jeg solgt!

P lik linje med Kettelbells digger jeg trening med Sandbag, og i dag skal jeg ikke bare fortelle deg hvorfor, jeg skal vise deg hvordan du lager din egen og gi deg et par velser bryne deg p i psken. ADVARSEL: det vil komme masse av dette p bloggen utover vren!



 

Vi ser p fordelene ved denne type trening!

 

1. Full pakke.

Her har du en treningsform som gir deg absolutt alt!  Styrke, kondisjon og beveglighet. Og det eneste du trenger for trene alt dette er en sandbagl. Du trenger faktisk ikke mer. Som nybegynner vil jeg anbefale at du velger en med vekt p mellom 6 og 8 kilo. Etterhvert kan man avansere til mellom 10 og 12 kilo.

 

2. Sett sving p kaloriforbrenningen din.

Sandbager kan ikke sammenlignes med tradisjonell styrketrening. Selv i de enkleste velsene er det store kjeder av muskler som jobber sammen, og det er dette som gjr det til en s effektiv treningsform. Avhengig av intensitet og vekt kan man i snitt forbrenne 400 kalorier p en 20 minutters kt med sandbag.

 

4. Kan gjre ute og hjemme.

Tommel opp for tidsbesparing og tilgjengi trening!

 

3. Bevegelsesutslag.

Hva er det?

Jeg prver ikke bli for teknisk og faglig p denne bloggen, men mange av de typiske ondtene folk sliter med i dag (rygg, nakke, skuldre, knr) kommer av drlig beveglighet eller bevegelsesutslag.

Sandbagtrening bestr hovedsaklig av funksjonelle velser, som sker mot jobbe med kroppens fulle bevegelsesmnster. Dette er med p ke bevegligheten og forhindre disse typiske ondtene.

Personlig synes jeg dette er en utrolig morsom og motiverende form for trening. Det er f ting som gir meg den samme flelsen av vre gjennomtrent! Men det er nok smak og behag.



 

 

 

Og slik lager du den!

 

Du trenger en liten treningsbag. Gjerne med 4 hndak - 2 p langsiden og 2 p kortsiden.

Ca. 10 handleposer.

Bunnen av vr handlepose skal s fylles med sand. Jeg anbefaler heller fylle mange handleposer med litt sand heller enn f med mye. Hvorfor? Fordi det ikke gr s lett hull p de sm, det gjr treningen mer funksjonell nr vekten flytter litt p seg og det er enklere regulere vekten p sekken ved legge til eller fjerne poser.

Jeg knyter mine slik:

 
Nr du frst har laget en vil du sikkert teste! S jeg har laget en liten pyramide til deg. Hver velse skal utfres sirkulrt
 
4
8
16
 
 
Repetisjoner, s:
 
 
16
8
4
 
S mange ganger du klarer p 20 minutter
 
Det vil si 4 kneby med skulder til skulder press, 4 swing, 4 stende roing, 4 utfall bakover, 4 planke med skyv og drag, s 8 av hver, s 16 osv.
 
 
KNEBY MED SKULDER TIL SKULDERPRESS
 
Legg sekken p den ene skulderen.
Utfrs en kneby. Lft sekken over hode til motsatt skulder, utfr en ny kneby, osv.






 
SWING


 

STENDE ROING




 
UTFALL BAKOVER


PLANKE MED SKYV OG DRAG


 
 

 
 


 

 

5 Kommentarer

martemase96

20.03.2016 kl. 09:02
S morsomt med hjemmelaget sanbag, og fine bilder :D

minner p bloggkonkurransen min , bli med da vell :D

Linda

20.03.2016 kl. 10:16
Kan man bruke kettlebell ogs?

Desiree

20.03.2016 kl. 11:07
Linda:
Jo, men kanskje ikke til alle velsene...

Marie

20.03.2016 kl. 13:46
Hei. Jeg har fyllt min bagg men store vannflasker,surret inn i hndklr,burde jeg bytte dette ut med sand eller funker det fint slik jeg har den? :-D

Desiree

20.03.2016 kl. 18:24
Marie:
Gr nok fint :)

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits