Ukas leserspørsmål; Du trener hver dag. Hvorfor ser man ikke at du kommer i bedre form?!

  • 16.04.2016, 07:44



 

Spørsmålet dukker opp ganske ofte og vanligvis tar jeg det direkte med den som spør, men det er egentlig et ganske spennende tema! Altså, ikke meg og min trening, men effekten av trening. Spesielt fordi jeg ser at mange utsetter å gjøre endringer i sin livsstil fordi de ikke får trent eller  gir opp fordi de føler at de ikke klarer å følge et treningsprogram slavisk. Det er også nok av dem som tror at trening ikke har noe for seg med mindre man kan bruke minst en time på det hver gang, og helst fire ganger i uka, og man må på et trenings studio, ellers er det ikke noen vist. Og får man ikke trent så er det heller ikke nødvendig å legge om kostholdet!

Alt dette er påstander jeg svarer på vær dag! Flere ganger om dagen. Men er det sant?

Tilbake til meg og min form!

For det første kjære snapfølger så trener jeg ikke vær dag. I min hverdag er det vanskelig å følge et fast treningsopplegg. Jeg trener fast to ganger i uka. Resten blir ganske sporadisk, men jeg vil si at jeg i snitt trener mellom 2-4 ganger i uka. 

Siden det varierer hvor ofte jeg får trent trener jeg stort sett en kombinasjon av kondisjon og styrke, men jeg har som mål å trener ren styrke for overkropp 2 ganger i uka. Dette er viktig for meg. Jeg har ingen økter som er lengre enn 45 minutter. Trener jeg hjemme, noe jeg ofte gjør, blir de typisk 30 minutter lange. Men det er 30 minutter hard jobbing. Jeg har en aktiv livsstil utover de timene jeg trener og fritid brukes ofte til tur med Frøya og andre uteaktiviteter. Mitt daglige kosthold er nokså sunt. Det består stort sett av magre proteiner, mye grønnsaker, meieriprodukter, egg, nøtter, frukt og grovt korn. Jeg spiser godis hver helg, men kassadamen på Kiwi kan bekrefte at det av og til sniker med seg litt smågodt i ukedagene også.

Så hvorfor ser man ikke at jeg kommer i bedre form?

Tja, hvordan står det egentlig til med formen min når jeg lever på denne måten?

  • Normal vekt.
  • Normal fettprosent.
  • Deffinerte muskler i rygg og ben.
  • En kropp som fungerer som den skal.
  • God helse.
  • Overskudd.
  • Jeg har god nok kondisjon til å løpe en halvmaraton på en OK tid
  • Jeg orker å kjøre to saltimer på rappen
  • Jeg føler meg sterk
  • Jeg trives med kroppen min
  • Jeg har et liv hvor jeg kan spise den maten jeg har lyst til å gi kroppen min og trene som jeg selv ønsker, uten at dette er noe jeg trenger å bruke negativ energi på

 

For meg er det den beste formen jeg kan være i. Jeg har ikke et ønske om noe mer. Den dagen jeg slår hode mitt hardt og drømmer om sixpack, "Fitnesskroppen", maksløft, større muskelmasse og maraton på under 4 timer kan jeg så klart ikke leve på denne måten og forvente resultater. Men det er kanskje de færreste av oss som har de ambisjonene? Eller tar jeg helt feil?



 

Den beste treningen er den det blir noe av, basta! 

Skap gode forutsetninger for deg selv. Har du en travel hverdag med mange baller som skal sjongleseres, famile, barn, fritidsaktiviteter, osv, osv er det kanskje ikke en god forutsetnig å klemme inn 4 turer på treningssenteret siste? HVa kan du gjøre for å skape gode forutsettninger til dine nye treningsvaner?

- Trene smartere og mer effektivt.

- Få hjelp til å sette opp treningsprogrammer som passer din hverdag og dine mål.

- Kan du trene hjemme eller ute for å ha mer fleksibilitet rundt treningen din?

- Eller kanskje det er bedre å avtale med familien at du har dine faste treningstider akkurat som andre har sine faste aktiviteter.

 

Begynn på ditt nivå. Alle har vært nybegynner en gang. Man begynner jo ikke å trene fordi man er i god form, man beynner fordi man har et ønske om å bli det. Begynner du på ditt nivå gir du deg selv best mulig utgangspunkt. Du bygger opp kroppen din i riktig tempo, lærer riktig teknikk og legger et godt grunnlag for fremtidig utvikling.

 

Se muligheter. Alle monner drar i forhold til fysisk form. Ingen tinger er bortkastet.

Kan du trene mens junior er på fotballen? Er det andre foreldre som kanskje vil være med å gå en rask tur?

Kanskje du rekker bort på gymmet eller kan jogge deg en tur?

 

Og når treningsmotivasjon til mange er vekt tap burde ikke mangel på trening være grunn til å utsette det eller gi opp. Kostholdet er 70% av resultatene, ofte mer. Som jeg sier til mine onlinekunder

- Har du kostholdet på plass er all trening en bonus! En bonus som vil gjøre det lettere å holde vekten etter at du har gått ned, som gir motivasjon og overskudd til å følge planen og som bidrar til at din kropp fungerer både på innsiden og utsiden. Det skal bidra positivt til din hverdag, ikke være en negativ belastning som tilslutt gjør at du gir opp! 

 

Hva er god form for deg?

 

Smil

Desiree

15 Kommentarer

Vibeke

16.04.2016 kl. 08:17
Tusen takk for enda et inspirerende innlegg! Liker så godt at du svarer på det man lurer på - hvor mye kalorier er 500 (hjalp meg i påsken ☺️), er det vits å gå 10000 skritt osv. Du er flink! 😃 Har gått ned over 10 kg siden jul og det jeg er mest glad for er den ekstra energien jeg har til å leke med barna mine. Får ikke tid til å gå på treningssenter så ofte, men forsøker å ta en tur ut med barna i lekestativene etter jobb hver dag. Så blir det dagens 'trening'.

Bloggen din er til stor inspirasjon, jeg bruker masse oppskrifter herfra, og du har gitt meg et kick til å bli mer hverdagsaktiv! Tusen, tusen takk! 😃 Ha en fin helg!

Desiree

16.04.2016 kl. 08:26
Vibeke:
Takk for at du deler :)

Lene

16.04.2016 kl. 08:32
Et viktig perspektiv. Ikke alle som ønsker å bli med i bikinifitnesskonkuranser. Viktigst er å ha en funksjonell kropp som er i god form og ha en god helse. Jeg har akkurat startet å trene, samtidig er jeg alene med et barn på 4 år og har ingen familie i nærheten. Er derfor avhengig av korte og intensive økter istedet for å trene 1,5 time. Noen uker blir d bare 1 gang og andre uker 4 ganger, alt avhengig av hvor hektisk d er på jobb og privaten. Jeg har dom mål å trene minst 2 ganger i uka på treningsstudio. Hvis d ikke er mulig er d flott med alternativer/ hjemmetrening selv om d krever mere av meg.. er såå kjedelig ;-)

16.04.2016 kl. 08:40
👍🏻

Linda

16.04.2016 kl. 08:56
Heia, kjempe fint innlegg og er helt enig med deg ;) jeg for min del elsker og trene ute og hjemme og jeg tar ofte med meg barna mine spesielt når jeg trener styrke ;) Moro for barna og ikke minst så sparer jeg penger og det er tipp topp ;)

Henriette Celin

16.04.2016 kl. 08:57
Så flott svart! Digger at du spiser sunt men godteri, osv. i helgene, og spiser sånn du vil. Det gjør jeg også, og trener 2-3 ganger i uken. Har dog begynt å spise litt sunnere i helgene også, men det er ikke pga. treningen. Det er fordi jeg prøver å se om det har noe innvirkning på huden min (:

Elisabeth

16.04.2016 kl. 09:39
Er det mulig - får du virkelig sånne spørsmål? Du ser jo ut som du er i knallform og det kommer også tydelig fram gjennom den livsstilen du viser på blog og snap. Jeg hadde ikke klart å ha nok disiplin på trening og kosthold til å legge ned alt arbeidet som skal til for å vedlikeholde en så fit kropp (og samtidig din avslappede innstilling til det hele)

Denne typen spørsmål vitner for meg om en stadig økende trend der det nesten er forventer at alle som er opptatt av sunnhet skal bikke over til å trene seg opp til å ha fitnesskropper.

Jeg leser bloggen din fordi du er en av få som både fremmer sunne verdier - og lever som du lærer.

Desiree

16.04.2016 kl. 09:49
Elisabeth: takk <3

Turid

16.04.2016 kl. 10:49
Heia Desiree 👏🏼👏🏼👏🏼

Jeg leser bloggen din, men har aldri kommentert, men nå måtte jeg bare le ! Når du skriver 'den dagen jeg slår meg i hodet og vil ha sixpack etc', da vet jeg du har hodet på rett plass 😃 Herlig !

Er helt fascinert (ikke positivt) over hva folk skriver og spør om ! Når jeg ser videoene dine, ser jeg en fantastisk flott, fresh sunn jente som har så mange gode tips. Jeg heier på deg 👍🏼

Asalia

16.04.2016 kl. 11:45
Fint innlegg og flotte svar :)) stå på

INKA

16.04.2016 kl. 12:17
Må bare si at jeg sjeldent eller aldri leser blogger, men din den følger jeg tett. Flott og inspirerende er den😊 Selv er jeg relativt aktiv med tur og trening med hund, speider og kondisjonstrening noen ganger i uka. Meeen jeg har havnet i en litt dårlig vane at jeg bare trener kondisjon (jogger med hunden hver 2.dag) men ikke styrke. Litt rart siden jeg er utrolig glad i det, men tiden strekker liksom ikke til når en er alene med to barn, hund og en del fritidsaktiviteter. Da blir trening slått sammen med lufting av hund..... Jeg får mye inspirasjon fra bloggen din, men allikevel trenger jeg mer kick til å komme igang med styrke igjen.... Noen tips?? Traff forresten deg og mannen på Krossobanen her en dag. Rart det der at man føler man kjenner noen og har lyst til å si hei, men så kjenner man de jo egentlig ikke😉

Veronica

16.04.2016 kl. 12:30
Basta! Elsker å følge med på dine treningstips og oppskrifter. Fortsett ditt gode arbeid 😊

Siv Hege

16.04.2016 kl. 16:08
Eg synes det ser ut som du er I veldig god form 😀 Hadde du trent tunge styrkeøkter hver eneste dag og fortsatt sett ut som du gjør, hadde nok eg også lurt 😄 Kjekt at du viser varierte heime økter. Stor ispirasjon for meg som ikkje har medlemskap på eit treningssenter, men stortrives med å trene heime 👍

Ida

18.04.2016 kl. 20:40
Dette er en slik type blogg som burde komme mer frem i lyset. Ikke at jeg er veldig oppdatert på bloggverden, men kom tilfeldigvis over bloggen din. På de 30 minuttene jeg har lest har jeg virkelig fått noe nyttig ut av å surfe på nettet. Altfor mange bloggere som får altfor mye oppmerksomhet av å være dårlige og usunne forbilder.

Det jeg prøver å si er vel egentlig bare at jeg digger bloggen din, og at du må stå på videre. Er selv glad i trening, men opplever å ofte å slite litt med motivasjonen. Her gir du meg mye inspirasjon og motivasjon. TAKK for at det fins bloggere som deg også der ute, og ikke bare de forferdelige rosabloggerne.

Heiaheiaheia deg!!!!!

Desiree

18.04.2016 kl. 21:03
Ida: ??

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt på ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Søk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits