Ukas lesersprsml; Nr forbrenner jeg mest fett?!

  • 21.04.2016, 11:08

People in the gym doing cardio cycling training
Licensed from: Markin / yayimages.com


 

Aktivitesbnd og pusklokken har plutselig blitt noe alle lper rundt med, ikke bare de som lper. Personlig kan jeg nesten ikke trene uten min pulsklokke! Jeg synes det er s motiverende se effekten av det jeg gjr, uavhengig av om jeg skal trene med hy eller lav intensitet.

Men sammen med disse klokkene dukker det stadig opp sprsml, og srlig rundt dette med fettforbrennings sonen.

- For hvorfor viser klokka at jeg forbrenner mer fett nr jeg tar en rolig joggetur enn nr jeg virkelig har gitt jernet ?

- Er det da bedre trene rolig nr man vil ned i vekt eller fettprosent?

Det er faktisk snn at nr du trener ved lav intensitet s kommer prosentvis av kaloriene hovedsaklig fra fett, men det er allikevel ikke den mest effektive mten forbrenne mest fett p!

Forvirret?

 

La oss ta et helt konkret eksempel:

 

Du skal trene i 60 minutter

 

  • Du velger g i i 5 km/h, p 60 minutter gr du alts 5 km og plulsklokka sier at du har forbrent 300 kalorier - i fettforbrenningssonen .

 

  • Du velger jogge i 10 km/h, p 60 minutter jogger du dermed 10 km og pulsklokka sier at du har forbrent 700 kalorier, i tillegg til dette kommer en hyggelig etterforbrenning fordi du har jobbet ved hy intensitet.

 

Nr man jobber i fettforbrenningssonen kommer 40% av kaloriene fra fett. P joggetur nummer 1 forbrant du alts 120 kalorier fra fett.

P tur nummer to kom 20 % av kaloriene fra fett, totalt 140 kalorier.

Med andre ord s forbrenner man bde flere kalorier og mer fett ved trene utenfor fettforbrenningssonen.

 

Hper du ble litt klokere.

 

Stort Smil

Desiree

 

 

 

2 Kommentarer

Cathrine

21.04.2016 kl. 16:41
Hei, du😊

Det var til dels oppklarende, men jeg lurer enda p om jeg vil forbrenne mer ved en lpetur p over 60 min, kanskje 90 min, enn jeg gjr ved en styrkekt.? Mulig jeg er litt treig n🙊, men jeg fr stadig det sprsmlet fra min mann.... For jeg trener halvt om halvt med styrketrening og lpeturer, begge med en varighet p ca 60 min, 3-4 ganger pr uke. Mlet er f av fem-seks kilo som har sneket seg p etter et strre vekttap tidligere.

Desiree

21.04.2016 kl. 16:42
Cathrine: Alt kommer ann p intensiteten du trener ved :) Men snn p generell basis forbrenner du mer ved jogge enn trene styrke :)

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits