Ukas leserspørsmål; Når forbrenner jeg mest fett?!

  • 21.04.2016, 11:08

People in the gym doing cardio cycling training
Licensed from: Markin / yayimages.com


 

Aktivitesbånd og pusklokken har plutselig blitt noe alle løper rundt med, ikke bare de som løper. Personlig kan jeg nesten ikke trene uten min pulsklokke! Jeg synes det er så motiverende å se effekten av det jeg gjør, uavhengig av om jeg skal trene med høy eller lav intensitet.

Men sammen med disse klokkene dukker det stadig opp spørsmål, og særlig rundt dette med fettforbrennings sonen.

- For hvorfor viser klokka at jeg forbrenner mer fett når jeg tar en rolig joggetur enn når jeg virkelig har gitt jernet ?

- Er det da bedre å trene rolig når man vil ned i vekt eller fettprosent?

Det er faktisk sånn at når du trener ved lav intensitet så kommer prosentvis av kaloriene hovedsaklig fra fett, men det er allikevel ikke den mest effektive måten å forbrenne mest fett på!

Forvirret?

 

La oss ta et helt konkret eksempel:

 

Du skal trene i 60 minutter

 

  • Du velger å gå i i 5 km/h, på 60 minutter går du altså 5 km og plulsklokka sier at du har forbrent 300 kalorier - i fettforbrenningssonen .

 

  • Du velger å jogge i 10 km/h, på 60 minutter jogger du dermed 10 km og pulsklokka sier at du har forbrent 700 kalorier, i tillegg til dette kommer en hyggelig etterforbrenning fordi du har jobbet ved høy intensitet.

 

Når man jobber i fettforbrenningssonen kommer 40% av kaloriene fra fett. På joggetur nummer 1 forbrant du altså 120 kalorier fra fett.

På tur nummer to kom 20 % av kaloriene fra fett, totalt 140 kalorier.

Med andre ord så forbrenner man både flere kalorier og mer fett ved å trene utenfor fettforbrenningssonen.

 

Håper du ble litt klokere.

 

Stort Smil

Desiree

 

 

 

2 Kommentarer

Cathrine

21.04.2016 kl. 16:41
Hei, du😊

Det var til dels oppklarende, men jeg lurer enda på om jeg vil forbrenne mer ved en løpetur på over 60 min, kanskje 90 min, enn jeg gjør ved en styrkeøkt.? Mulig jeg er litt treig nå🙊, men jeg får stadig det spørsmålet fra min mann.... For jeg trener halvt om halvt med styrketrening og løpeturer, begge med en varighet på ca 60 min, 3-4 ganger pr uke. Målet er å få av fem-seks kilo som har sneket seg på etter et større vekttap tidligere.

Desiree

21.04.2016 kl. 16:42
Cathrine: Alt kommer ann på intensiteten du trener ved :) Men sånn på generell basis forbrenner du mer ved å jogge enn å trene styrke :)

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt på ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Søk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits