Bakkeintervaller; Boost kondisjonen og gi stumpen et lft!

  • 21.04.2016, 18:00



 

Jeg er skikkelig fanget av tidsklemma n om dagene. Mange dager jobbes det bde ti og tolv timer. Er s takknemlig for at Daniel holder ut med meg. En og en halv uke til s! Mye kan jeg klare med uten i travle perioder, men trening er jeg rett og slett ndt til f til. Uten det har jeg ikke nok energi til st p, prestere og vr blid i heimen ;) Jeg klarer ikke fungere hvis ikke jeg fr litt frisk luft og svette p pannen!

I dag ble det bakkeintervaller. Veldig enkelt greit. 5 minutters jogging til bakken, 15 minutter s mange ganger jeg klarte opp og ned, 10 minutter hjemmover. DIGG!

S i dag tenkte jeg gi dere en liten innfring i bakkeintervaller/bakkelp og hvorfor dette er god trening bde for deg som har lyst til bli bedre p lpe og deg som bare nsker komme i bedre form.

Det er ikke bare bare det heller.

 

Frst noen av fordelene med bakkelp:

  • forflytte seg oppover gir en hyere puls enn forflytte seg bortover, ogs hvis ikke du orker lpe. Hyere puls gir bedre kondisjon, hyere kaloriforbruk og strre etterforbrenning.
  • lpe oppover utsetter kroppen for mindre stt enn lpe bortover. Mindre stt betyr mindre skaderisiko.
  • Bakkelp styrker hele baksiden din fra akilles, til legg, bakside av lr og s klart rumpa. For deg som lper betyr dette p sikt lengre steg, bedre lpskonomi og kortere tid p distanse.  For deg som vil komme i form betyr det strammere rumpe og lr.
  • Lping oppover styrker ogs core.
  • Morsom og motiverende variasjon til tradisjonell lpetrening og intervaller.
  • Tidsbesparende

S hvorfor lpe noe annet enn bakker hvis det er s fint og flott?

Vel, om du ikke skal ut lpe noen lp og bare trener lping en gang i blant s er det ingenting i veien for gjre bare dette, men hvis du vil bli en god lper trenger du variasjon og trening p din distansen.

 

Hvordan legge opp kten?

  • Varm opp godt, gjerne med en 10-20 minutters g/joggetur.
  • Ty ut litt i bnn av bakken, fr du starter.
  • Jogg/lp/spurt oppover 30-50 meter. Jogg rolig ned igjen. Gjenta 10-15 ganger avhengig av form.

Litt teknikk i bakhode:

  1. Land forran p foten. (ogs dette er mer naturlig nr du lper oppover)
  2. Len deg litt forover nr du lper og bruk armene dine aktivt.
  3. Lft knrne og strekk ut hofta helt for hvert skritt. da jobber bakdelen maks, du kommer fotere opp og blir garantert stl i stumpen. 


 

Husk lagre dine favorittinnlegg i gratisappen Bloglovin HER

Flg meg gjerne p insta eller snap for flere svette kter og sunn mat.  Navnet er s klart fitfocuse.

 

Stort Smil

 

Desiree

12 Kommentarer

Sunniva

21.04.2016 kl. 22:14
Elsker/hater bakkelp! Effektiv trening som ikkje tar opp lang tid men er beintungt! Eit stort pluss er at tiden gr fort med god musikk😊

Nancy

22.04.2016 kl. 08:03
Hvordan er det med bakkelp/jogg nr knrne er svake og skadet (gamle skader etter overtrening)? Er det noe man br ta spesielt hensyn til?

Desiree

22.04.2016 kl. 08:08
Nancy: Det er som med alle typer nye aktiviteter, begynn forsiktig og begynn gjerne et niv lavere enn du fler for :)

benedicte

22.04.2016 kl. 10:05
Hei

Frst vil jeg bare si at du har en fantastisk blogg og du gir s mange gode tips og rd som enhver virkelig kan fle er levelig fremfor alt fokusert p alt man ikke m gjre alle andre steder. Virkelig forfriskende :D

Men jeg kommenterer egentlig n fr sprre om tips eller rd til hva jeg skal gjre.

Jeg har I noen uker levd et type lavkarbo kosthold fordi jeg av erfaring fr vet at dette fungerer utmerket for min kropp nr jeg nsker g ned I vekt eller holde vekten nede. Men I det siste n ser jeg p vekten at det har ikke skjedd noe .. og frustrasjonen den stiger. Skal rlig innrmme at jeg hsr ikke tatt noen ml, men dette er vel noe jeg kanskje kunne gjort ogs (gr gjr det n).

Det jeg sier igjennom e dag er gode proteiner fra kylling, karbonade deig, en soya shake, fett fra fisk, avokado ntter osv.

De fr karbohydratene jeg fr I meg er fra et stykke grovt knekkebrd en sjelden gang, ogs type lavkarbo brd 2 skriver om morgenen ellers fyller jeg p med en god rekke grnnsaker, smoothie, salater osv.

Treningen er ikke voldsomt men drt blir en 30-40 min joggetur 2 ganger I uken og ellipse maskin I stua eller styrketrening hjemme og nr tiden er der s blir det en tur p gymmen.

Men som sagt vekten gr ikke ned? Og n har jeg vrt dnn rlig med deg. Jeg er ikke noe dukker fan og det er sjeldent jeg spiser verken smgodt, brus, kaker og andre typer Kose mat.

Dette ble litt langt, men kanskje hsr du et tips eller to. Og det andre jeg har kommet over her skal jeg virkelig flge videre :)

Desiree

22.04.2016 kl. 10:14
benedicte: Hei og frst takk :)

Uten egentlig vite noe som helst om deg s vil jeg jo si at dette hres veldig bra ut :) Men vektreduksjon handler jo ikke bare om hva man spiser, men hvor mye. Og hvor mye er i forhold til vekt, alder, fysisk form, helse, aktivitetsniv og hvordan man faktisk har det i livet generelt!

Jeg ville mlt meg og sette en uke til :) Skriv samtidig en liten dagbok for deg selv med hva du spiser og drikker, ALT, hvordan du fler deg, energiniv og treninger. Hvis du fremdeles ikke fr noen resultater s send meg denne p mail :)

Kristine

22.04.2016 kl. 10:53
Holder det spurte 30 til 50 meter? Det var jo motiverende i seg selv!:D

Desiree

22.04.2016 kl. 10:55
Kristine: Absolutt :)

benedicte

22.04.2016 kl. 11:28
Tusen takk svar og gode rd :) tar definitivt kontakt om ikke det skulle lsne :)

Lene

22.04.2016 kl. 11:51
Digger bloggen din og digger bakkelp! Helt utrolig hvor mye lpsformen min forbedret seg etter at jeg begynte med det:-))

Anne H

29.04.2016 kl. 06:57
Tusen takk for ditt gldende engasjement og deling!

Denne skal testes😊😁😊😁😊

Inger Lise

03.07.2016 kl. 19:14
Hei. Jeg er ny p bloglovin, men f.eks hvis jeg vil lagre dette innlegget som er fra april, m jeg da bla meg tilbake til april inne p bloglovin?

Desiree

03.07.2016 kl. 19:37
Inger Lise: ja....

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits