Vektreduksjon under og etter en graviditet - hva er trygt?

  • 27.04.2016, 22:02

Pregnant woman relaxing on bed
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com


 

Jeg fler n at jeg beveger meg inn p et litt mfintlig tema, og kanskje litt tabu? For vi har i alle r hrt pstander som at man m spise for to nr man er gravid og at man hvertfall ikke m slanke seg!

Disse pstandene hrer en annen tid til. De hrer til en tid hvor de fleste av oss var normalvektige og vi ikke hadde tilgang til den nringsrike og varierte maten vi har i dag. Overvekt gavner ingen! Hverken mor eller barn, fr, under eller etter graviditet.

 Hvis man stopper opp og tenker p det er sikkert mange er enige i at hvis det er en gang i livet man virkelig burde ta vare p seg selv og sin egen helse - s er det nr ens egen helse er knyttet sammen med et nytt liv. Aldri fr har kroppen din trengt vre i s god form, og aldri fr har vel sunn nringsrik mat vrt viktig?

 

En normalvektig kvinne burde legge p seg 11 til 16 kilo under en graviditet. Generelt sett er 10 av disse kiloene baby, morkake, vann og ekstra blod. Alts 10 kilo som er borte kort tid etter fdselen. Igjen skal mor st med et lite lager "ammefett". Ca. 4 kilo kroppsfett er det man trenger for kunne fullamme en baby. Er du i utgangspunktet overvektig trenger du ikke disse ekstra "ammekiloene", og om du i utgangspunktet er normalvektig, men har lagt p den noe ekstra under graviditeten skal du alts trygt kunne g ned i vekt under en ammeperiode.

Det er allikevel viktig ta denne prosessen rolig. Hard slanking med ekstremt kaloriunderskudd kan pvirke melkeproduksjonen. Det er derfor ikke anbefalt ligge p noe lavere enn 1500 - 1800 kalorier om dagen nr man fullammer.  Hvis man ser p generelle slankerd blir en kvinne som ikke ammer anbefalt ligge p 1400 -1600 kalorier i uka for oppn en vektreduksjon p 0,5 - 1kg per uke. Med tanke p at fullamming forbrenner ca. 500 kalorier om dagen ( 2 brdskiver med smr og plegg), s ser man at det ikke er noen srlig forskjell p de som ammer og de som ikke ammer.

Det er mange meninger rundt dette temaet. Jeg har ingen meninger, jeg har bare fakta. Jeg hper derfor du sitter igjen litt klokere slik at du trygt kan ta de valgene du fler er mest riktig for deg.

Har du andre sprsml s still dem gjerne i kommentarfeltet.

 

Stort Smil

Desiree

 

16 Kommentarer

Maren

27.04.2016 kl. 22:08
Sikkert et velkjent tema for mange dette!

Stine

27.04.2016 kl. 22:26
Hei!

Styrketrening som gravid - er det noen velser man br holde seg unna?

Lene

27.04.2016 kl. 22:51
Jeg synes det er fint at du skriver informativt om dette! :-) Det er fort gjort trkke feil med tanke p vekt, slanking og gravide, men jeg synes det er en fin balanse. Synes det er viktig poengtere at gravide ikke skal slankes, da vi ofte forbinder dette med ekstremdietter og sulting, men at er du overvektig og gravid er det viktig ha sunt kosthold og aktivitet under graviditeten. Det hjelper deg senere i graviditeten. Jeg er heldig ha en lege som skryter av at jeg trener under graviditet og oppfordrer til aktivitet s lenge jeg klarer, og ikke retter pekefingeren. For det er nok av de som mener det ikke skal trenes da. Jeg var uforsiktig og tankels i kosthold og la p meg fr jeg ble gravid. Og da var jeg overvektig fra fr.

Har omtrent 20 kg for mye og skal ikke legge p meg noe srlig i graviditeten.

Bloggen din er til inspirasjon og pga det er vanlig sunn mat du har oppskrifter p betyr det at jeg ogs kan flge dem og f i meg gode nringsstoffer jeg og barnet trenger.

Jeg har faktisk hatt mer fokus p rett ernring etter jeg ble gravid og tenker mer p om jeg fr i meg alle de viktige gruppene.

Takk for du tar opp et viktig tema som er tabu for mange spre om. Og som er et srt tema for flere.

Desiree

27.04.2016 kl. 23:07
Lene: ??

iselin

27.04.2016 kl. 22:54
Har sett folk ikke anbefaler gravide vre med p fitp30 og flge planen der. Jeg er 62kg og 169cm hy, s ganske normalvektig. Har fulgt kostplanen og fortsatt min egen treningsplan. Gr allikevel opp i vekt. Tror mange fr i seg mer proteiner og vitaminer og mindre usundt fett og sukker ved flge programmet. Hvorfor er dette s fy flge? Fordi det er 100-200 kcal for lite om dagen?

Desiree

27.04.2016 kl. 23:06
iselin: gravide kan absolutt flge FIT p 30 :) bunner nok i folks uvitenhet :)

Marit

27.04.2016 kl. 23:07
At alle forbrenner 500kcl ved amming kan ikke stemme, iallefall ikke for meg. Jeg var normal vektig, fikk opp ca 16 kg. Etter fdsel gikk jeg ned fem. Fullammet, hadde mye melk, men fikk ikke i meg mye mat. L nok mye i underskudd, men pvirker ikke melk- eller vekta. S at alle forbrenner 500kcl ved amming er desverre ikke fakta.

Desiree

27.04.2016 kl. 23:09
Marit: alle er forskjellige :) men dette er normalen :)

Lene

28.04.2016 kl. 14:46
Usikker p hva det er sprsmlstegn til i min kommentar, men nsket bare fremheve at jeg synes det er bra du tar opp dette temaet og skriver det p en s informativ mte med fakta :-)

Formidlingsevnen din er veldig god og lett og forst, og den virker folkelig :-)

Jeg vet at jeg nsker iallfall lre mye mer i forhold til kosthold under graviditet og hva som er ok, slik at barnet fr de nringsstoffene det behver.

Har fulgt bloggen din en stund og var med p Fit p 30 dager som startet i januar, og det jeg liker s godt med dine oppskrifter er at pga de er s lette lage, kjappe og sunne og har fokus p rett nringsinnhold, s vet jeg at jeg kan bruke dem n ogs i graviditet uten bekymre meg. Da er jeg ikke p en "slankekur" eller ekstremdiett, men spiser bare sunt og bra kosthold vi begge har nytte av :-)

Desiree

28.04.2016 kl. 14:50
Lene: Er ikke noe sprsmlstegn ved din kommentar :)
Alle kommentarer blir sendt til godkjenning og jeg godkjenner fortlpenede :) Men sitter ikke forran pcen hele dagen ;)

Lene

28.04.2016 kl. 14:54
Mente min forrige kommentar fra i gr kveld kl: 22:51. Der er det blitt kommenter under med: ??

Men jeg skjnte ikke helt hva det var satt ?? til :-)

Forstr godkjenning av kommentarer og det er ikke noe problem :-)

Forstr ogs det med pc :-)

Kjekt flge gode tips i kosthold og trening p snap:-)

Desiree

28.04.2016 kl. 15:04
Lene: Har ikke kommet s langt enn :)

Yvonne

28.04.2016 kl. 23:30
Nr det gjelder fit p 30 dager, hvordan er det spise atkins bar til mellommltid? Og er det forskjell p dem? Jeg er veldig glad i atkins endulge, men den har kanskje ikke nok proteiner i seg som et mellommltid?

Desiree

29.04.2016 kl. 09:04
Yvonne: Litt mange kalorier ogs kanskje :) Endulge barene er laget so kos, ikke som et sammensatt mltid :)

Trude

29.04.2016 kl. 16:17
Ser mitt innlegg ikke kom med? Sensurere du alltid bort alle kommentarer som ikke er enige med deg?

Desiree

29.04.2016 kl. 16:20
Trude: Hei :) Nei, alt blir lagt ut :) Finner ikke noen kommentarer fra din e post. Sikker p at du ikke lukket vinduet fr den var sendt inn? :)

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits