Vektreduksjon under og etter en graviditet - hva er trygt?

  • 27.04.2016, 22:02

Pregnant woman relaxing on bed
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com


 

Jeg føler nå at jeg beveger meg inn på et litt ømfintlig tema, og kanskje litt tabu? For vi har i alle år hørt påstander som at man må spise for to når man er gravid og at man hvertfall ikke må slanke seg!

Disse påstandene hører en annen tid til. De hører til en tid hvor de fleste av oss var normalvektige og vi ikke hadde tilgang til den næringsrike og varierte maten vi har i dag. Overvekt gavner ingen! Hverken mor eller barn, før, under eller etter graviditet.

 Hvis man stopper opp og tenker på det er sikkert mange er enige i at hvis det er en gang i livet man virkelig burde ta vare på seg selv og sin egen helse - så er det når ens egen helse er knyttet sammen med et nytt liv. Aldri før har kroppen din trengt å være i så god form, og aldri før har vel sunn næringsrik mat vært viktig?

 

En normalvektig kvinne burde legge på seg 11 til 16 kilo under en graviditet. Generelt sett er 10 av disse kiloene baby, morkake, vann og ekstra blod. Altså 10 kilo som er borte kort tid etter fødselen. Igjen skal mor stå med et lite lager "ammefett". Ca. 4 kilo kroppsfett er det man trenger for å kunne fullamme en baby. Er du i utgangspunktet overvektig trenger du ikke disse ekstra "ammekiloene", og om du i utgangspunktet er normalvektig, men har lagt på den noe ekstra under graviditeten skal du altså trygt kunne gå ned i vekt under en ammeperiode.

Det er allikevel viktig å ta denne prosessen rolig. Hard slanking med ekstremt kaloriunderskudd kan påvirke melkeproduksjonen. Det er derfor ikke anbefalt å ligge på noe lavere enn 1500 - 1800 kalorier om dagen når man fullammer.  Hvis man ser på generelle slankeråd blir en kvinne som ikke ammer anbefalt å ligge på 1400 -1600 kalorier i uka for å oppnå en vektreduksjon på 0,5 - 1kg per uke. Med tanke på at fullamming forbrenner ca. 500 kalorier om dagen ( 2 brødskiver med smør og pålegg), så ser man at det ikke er noen særlig forskjell på de som ammer og de som ikke ammer.

Det er mange meninger rundt dette temaet. Jeg har ingen meninger, jeg har bare fakta. Jeg håper derfor du sitter igjen litt klokere slik at du trygt kan ta de valgene du føler er mest riktig for deg.

Har du andre spørsmål så still dem gjerne i kommentarfeltet.

 

Stort Smil

Desiree

 

16 Kommentarer

Maren

27.04.2016 kl. 22:08
Sikkert et velkjent tema for mange dette!

Stine

27.04.2016 kl. 22:26
Hei!

Styrketrening som gravid - er det noen øvelser man bør holde seg unna?

Lene

27.04.2016 kl. 22:51
Jeg synes det er fint at du skriver informativt om dette! :-) Det er fort gjort å tråkke feil med tanke på vekt, slanking og gravide, men jeg synes det er en fin balanse. Synes det er viktig å poengtere at gravide ikke skal slankes, da vi ofte forbinder dette med ekstremdietter og sulting, men at er du overvektig og gravid er det viktig å ha sunt kosthold og aktivitet under graviditeten. Det hjelper deg senere i graviditeten. Jeg er heldig å ha en lege som skryter av at jeg trener under graviditet og oppfordrer til aktivitet så lenge jeg klarer, og ikke retter pekefingeren. For det er nok av de som mener det ikke skal trenes da. Jeg var uforsiktig og tankeløs i kosthold og la på meg før jeg ble gravid. Og da var jeg overvektig fra før.

Har omtrent 20 kg for mye og skal ikke legge på meg noe særlig i graviditeten.

Bloggen din er til inspirasjon og pga det er vanlig sunn mat du har oppskrifter på betyr det at jeg også kan følge dem og få i meg gode næringsstoffer jeg og barnet trenger.

Jeg har faktisk hatt mer fokus på rett ernæring etter jeg ble gravid og tenker mer på om jeg får i meg alle de viktige gruppene.

Takk for du tar opp et viktig tema som er tabu for mange å spøre om. Og som er et sårt tema for flere.

Desiree

27.04.2016 kl. 23:07
Lene: ??

iselin

27.04.2016 kl. 22:54
Har sett folk ikke anbefaler gravide å være med på fitpå30 og følge planen der. Jeg er 62kg og 169cm høy, så ganske normalvektig. Har fulgt kostplanen og fortsatt min egen treningsplan. Går allikevel opp i vekt. Tror mange får i seg mer proteiner og vitaminer og mindre usundt fett og sukker ved å følge programmet. Hvorfor er dette så fy å følge? Fordi det er 100-200 kcal for lite om dagen?

Desiree

27.04.2016 kl. 23:06
iselin: gravide kan absolutt følge FIT på 30 :) bunner nok i folks uvitenhet :)

Marit

27.04.2016 kl. 23:07
At alle forbrenner 500kcl ved amming kan ikke stemme, iallefall ikke for meg. Jeg var normal vektig, fikk opp ca 16 kg. Etter fødsel gikk jeg ned fem. Fullammet, hadde mye melk, men fikk ikke i meg mye mat. Lå nok mye i underskudd, men påvirker ikke melk- eller vekta. Så at alle forbrenner 500kcl ved amming er desverre ikke fakta.

Desiree

27.04.2016 kl. 23:09
Marit: alle er forskjellige :) men dette er normalen :)

Lene

28.04.2016 kl. 14:46
Usikker på hva det er spørsmålstegn til i min kommentar, men ønsket bare å fremheve at jeg synes det er bra du tar opp dette temaet og skriver det på en så informativ måte med fakta :-)

Formidlingsevnen din er veldig god og lett og forstå, og den virker folkelig :-)

Jeg vet at jeg ønsker iallfall å lære mye mer i forhold til kosthold under graviditet og hva som er ok, slik at barnet får de næringsstoffene det behøver.

Har fulgt bloggen din en stund og var med på Fit på 30 dager som startet i januar, og det jeg liker så godt med dine oppskrifter er at pga de er så lette å lage, kjappe og sunne og har fokus på rett næringsinnhold, så vet jeg at jeg kan bruke dem nå også i graviditet uten å bekymre meg. Da er jeg ikke på en "slankekur" eller ekstremdiett, men spiser bare sunt og bra kosthold vi begge har nytte av :-)

Desiree

28.04.2016 kl. 14:50
Lene: Er ikke noe spørsmålstegn ved din kommentar :)
Alle kommentarer blir sendt til godkjenning og jeg godkjenner fortløpenede :) Men sitter ikke forran pc´en hele dagen ;)

Lene

28.04.2016 kl. 14:54
Mente min forrige kommentar fra i går kveld kl: 22:51. Der er det blitt kommenter under med: ??

Men jeg skjønte ikke helt hva det var satt ?? til :-)

Forstår godkjenning av kommentarer og det er ikke noe problem :-)

Forstår også det med pc :-)

Kjekt å følge gode tips i kosthold og trening på snap:-)

Desiree

28.04.2016 kl. 15:04
Lene: Har ikke kommet så langt ennå :)

Yvonne

28.04.2016 kl. 23:30
Når det gjelder fit på 30 dager, hvordan er det å spise atkins bar til mellommåltid? Og er det forskjell på dem? Jeg er veldig glad i atkins endulge, men den har kanskje ikke nok proteiner i seg som et mellommåltid?

Desiree

29.04.2016 kl. 09:04
Yvonne: Litt mange kalorier også kanskje :) Endulge barene er laget so kos, ikke som et sammensatt måltid :)

Trude

29.04.2016 kl. 16:17
Ser mitt innlegg ikke kom med? Sensurere du alltid bort alle kommentarer som ikke er enige med deg?

Desiree

29.04.2016 kl. 16:20
Trude: Hei :) Nei, alt blir lagt ut :) Finner ikke noen kommentarer fra din e post. Sikker på at du ikke lukket vinduet før den var sendt inn? :)

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt på ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Søk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits