Forspist og oppblåst? 7 tips som funker dagen derpå!

  • 17.05.2016, 18:18

Woman suffering from tummy pain
Licensed from: Jaykayl / yayimages.com


 

Når jeg gjør opp status for denne 17. mai feiringen så sider det - 1 skolebrød, 4 pølser, 2 is, 6 kakestykker, 0,5 liter brus og x anntall kopper kaffe. Veldig kos, men ikke fult så digg for kroppen eller fordøyelsen!

Jeg er sikkert ikke den enste som sitter litt forspist og oppblåst etter dagen i dag, men heldigvis har jeg noen gode råd jeg kan dele med dere! Jeg har delt dem før, men gode råd er alltid kjent å få en liten påminnelse om!

 

 

1. Start dagen med en kopp varmt vann med sitron  og ingefær.

Dette har hvert en trend lenge. Den varme vannet gir fordøyelses-systemet ditt en myk start på dagen. Har du først fått vondt i magen vil denne varme drikken også virke lindrende

Om ikke du har sitron i hus er min erfaring at svak te uten sukker eller melk gjør samme nytten.

Ginger and lemon tea
Licensed from: Grafvision / yayimages.com


 

 

2. Drikk vann dagen igjennom.

Når du plutselig inntar store mengder sukker, stivelse, salt og fett binner kroppen mye vann!

Å drikke mer vann er med på rense kroppen, hjelper fordøyelsen på vei og skyller ut mye grums som samler seg i kroppen ved et plutselig inntak av mindre sunne saker.

 

3. Kutt litt ned på kornproduktene.

 

Selv om man ikke har glutenallergi opplever flere at de blir mindre oppblåst og får bedre fordøyelse av å kutte ned (ikke ut) på kornprodukter. 

Gluten er et protein som friske tarmer fint klarer å håndtere i normale mengder. Problemet ligger nok heller i at vi i dag spiser mye mer gluten enn vi gjorde før i tiden!

Ikke bare spiser vi flere produkter laget på hvete, rug og bygg, men mange ferdigprodukter, halvstekte brød og bakevarer er faktisk tilsatt ekstra gluten, noe mange nok ikke er klar over.

 

Velg grove produkter, gjerne av havre, spelt, rug eller bygg.

 


 

 

4. Beveg deg.

En ting er at hjelper på alle de ekstra kaloriene, og at det faktisk føles godt å bevege på en karbodaff kropp.

En annen ting er at det hjelper på blodsirkulasjonen som gjør at tarmer og fordøyelse jobber bedre og raskere. Det er ikke sikkert at dem helt husker hvordan man fordøyerhvitt mel, gjær, sukker og ribbefett...


 

 

5. Ikke vei deg dager etterpå!

Bare ikke gjør det. Det er rett og slett ingen grunn!

Du legger ikke på deg 3 kilo på en dag eller en helg! Kroppen tar til seg masse vann og det ligger nok en del igjen i fordøyelsessystemet som kroppen vil bruke noen ekstra dager med å bearbeide. Venter du til fredag så er jeg sikker på at minst 2,5 av de kiloene er borte igjen.

Loose extra weight, stay fit and healthy
Licensed from: stockyimages / yayimages.com


6.Anti Bload Smoothie

Drikk en Smoothie.

Start dagen derpå med en næringsrik og rensende smoothie!

 

Litt grønnkål og eller spinat

1/2 agurk

1 cm revet, frisk ingefær

2 dl ananasjuice uten sukker

1/2 banan

Vann til ønsket konsistens

 

Valgfritt: 1 ss eplecider eddik

Hvorfor funker den?

Både kokos og banan inneholder store mengder kalium. Kalium regulerer sodium nivåene i kroppen, og forhindrer dermed opphopning av vann i kroppen. For mye sodium er ofte en av hovedårsakene til oppblåsthet.

Ingefær er kjent som et anti inflamatorisk krydder. Det virker også avslappende på fordøyelsen.

Eplecider eddik gjør svært lite for smaken på denne smoothien, tvert om, men her har vi noe som virkelig sparker! Så om målet ditt er å redusere en veldig oppblåst mage - don't skip it!

 

 

 

7. Spist er spist.

 

Ikke utsett deg selv for dårlig samvittighet og anger.

Hopp rett tilbake i de gode banene igjen, så har faktisk ingen skade skjedd!

 

 

3 Kommentarer

Linda Grønning

18.05.2016 kl. 18:10
Hei.

Har du oppskrift på en velsmakende morgensmoothie uten banan, ananas og jordbær, som ikke smaker gress 😂😉😊😊

Desiree

18.05.2016 kl. 18:18
Linda Grønning: masse :) bare se under kategori smoothie og juice :)

Marita

19.05.2016 kl. 09:09
Hei!

Til te med sitron og ingefær, så har jeg ikke sitron men en lime som må brukes opp, gir den samme effekten?

😊

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt på ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Søk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits