Slik fr du god lpeteknikk - det er enklere enn du tror!

  • 24.05.2016, 15:45

/skrevet i samarbeid med trimtex/

 



Du fr 20% p lpety fra Trimtex HER

Noen  av oss liker lpe for treningens skyld, noen fordi det er en deilig avkobling og noen vil gjerne prestere bedre i et lp. Uansett grunn er teknikk viktig.   God teknikk er ikke bare viktig for kunne komme seg fortere fra A til , det gjr lpingen lettere og mindre belastende for kroppen. Opplever du smerter i skinnlegg, knr, rygg eller skuldre ved lping kan det vre lurt ta en titt p teknikken.

 God lpeteknikk er ikke vanskelig, men kanskje noe de fleste av oss m ve litt p. Folk flest lper nemelig p samme mte som man gr.  Hlen frst, langt foran kroppen. I stede for fre deg fort fremover vil denne teknikken bremse deg, og gi strre stt/belastning p ankler, legg, knr og rygg. Ikke heldig. 

Her kommer noen enkle tips til hvordan du fr bedre teknikk, slik at du kan lpe fortere, lengre, mer avslappet og med mindre skaderisiko.

 

  1. Armbruk
    Hold armene i 90 graders vinkel i albueleddet og la armene pendle frem og tilbake langs kroppen. Det er ikke ndvendig med store armbevegelser. 
  2. Utnytt tyngdekraften
    Nr du lper skal du utnytte tyngdekraften ved la kroppen ha et kontrollert fall forover. Still deg opp og flytt vekten din frem p foten. Kjenn da hvordan kroppen din blir "dratt" fremover.  Dette vil gjre det lettere lande naturlig p forfot/mellomfot og gi deg mer fart fremover
  3. Steget starter i hofta
    Foten skal g i en sirkulr bevegelse, nesten som et hjul. Fr du til dette vil alt g lettere, og du fr bedre flyt i lpingen.

Lpeteknikk m trenes p. Mitt beste rd er ha en lpekt i uka hvor fokus er p teknikk. Er du usikker er bakkeintervaller supert for lre god teknikk. I en bakken vil du p naturlig vis mtte lande p forfot, lfte knrne og jobbe med sirkulr fot. Tips ;)

Flg Trimmtex p Facebook HER for flere treningstips, spennende idrettsprofiler og ikke minst flott treningsty!

 

Smil

Desiree 

 

 

5 Kommentarer

Charlotte

24.05.2016 kl. 16:26
Hei! Et raskt sprsml. Jeg er med p 5kg ned p 4uker. Sendte deg skjema p fredag med en annen Mail adresse enn den jeg meldte meg p kurset med. Har det noe si? Eller vil du at jeg skal sende fra samme Mail?

Desiree

24.05.2016 kl. 17:35
Charlotte: Nei det gr fint :)

Karoline

24.05.2016 kl. 19:00
Oi, har aldri en gang tenkt over at det er mer gunstig lande p mid/forfot, har alltid tenkt meg at det er sikkert lurt "rulle" gjennom hele fotbladet, s dette skal jammen prves neste gang! :D skal tro om lpinga gr noe lettere da, haha

Aud

24.05.2016 kl. 22:45
Hei,

Lpetyet fra trimtex ser supert ut! Men jeg er usikker p strrelsen min. Jeg er 169 hy og har samme kroppsbygning som deg. Hvilken str bruker du? Kanskje det kan hjelpe meg velge riktig:)

Desiree

25.05.2016 kl. 07:53
Aud: jeg har S, men kunne nok hatt XS. Liker bare at det sitter litt lst. Er 160:)

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits