35 mter for g ned 1/2 kilo i uka + 15 mter holde dem av for godt!

  • 26.05.2016, 17:13


 

Et eller annet sted s m jeg innrmme at jeg personlig ikke er s glad i fokus p vekt. Og grunnen til det er enkel! Jeg har 10 rs erfaring som forteller meg gang p gang p gang at det beste, varige resultatene ikke kommer fra fokusere p vekten, de kommer av fokusere p prosessen. Ved finne de sm tingene som fles positivt i din hverdag og positivt for din helse vil resultatene komme! S kan man godt gjre ekstra tiltak i perioder for f fortgang i prosessen, men uten et godt fundament av vaner som du er glad i, vil kortvarige tiltak gi kortvarige resultater!

Med det i bakhode starter jeg dette innlegget med 15 punkter som holder kiloene borte for godt! Jeg sier ikke at du m flge alle, men tenk over hvilke som vil kunne hjelpe deg videre mot din versjon av en sunn livsstil.


 

 

1. Ikke tenk p hva du skal kutte ut fra kostholdet ditt. Tenk heller p hva du kan legge til. For hvert sunne valg du tar blir det nemlig mindre plass til de usunne. Du vil fort oppleve at de forsvinner helt av seg selv.

 

2.Team up! Det er mye lettere gjre dette sammen med noen. Det trenger ikke vre en venninne som ogs skal ned 5 kilo. Kan familien lage et felles "prosjekt"?

Ikke godis i ukedagene? Belnningssystem for fysisk aktivitet for store og sm? Bakedag?

 

3. Spis saktere. Du ha sikkert hrt det fr, men grunnen til at du har hrt det s mange ganger er fordi det er fakta. Hode bruker tid p forst at magen er mett og fornyd.

 

4. Drikk nok vann. Hrt det fr ogs? Da er det ptide gjre det. Reis deg opp n og hent et glass iskladt vann!

 

5. Det du har i skapene er det du spiser. Ta en rydderunde. Kast det du ikke har lyst til gi kroppen din.

 

6. Finn et kostholdsopplegg som passer DEG, hver dag. Noen mennesker trives best med 3 store mltider, noen med 6 sm. Noen burde spise lavkarbo, for andre er det helt umulig. Uansett hva som passer deg s er det fult mulig leve sunt innenfor de rammene.

 

7.Spis mer grnnsaker. 5 om dagen er ut for lenge siden.

 

8. Ha med deg en sunn snack. Det er s enkelt! Et eple og noen ntter i sekken og du er good to go.

 

9. Gjr det til en regel at du ikke skal sitte stille mer enn 1 time sammenhengende hele dagen igjennom. Jeg mener det. Opp og st, strekk og gjerne g litt rundt en gang i timen.

 

10. Hverdagsaktivitet! Se deg selv i speilet. Kan du vre mer aktiv i hverdagen? Kan du parkere bilen litt lengre unna inngangen p butikken? Kan du g en tur mens lillegutt er p trening, kan du legge inn 20 minutter trening p stuegulvet om kvelden? Igjen hva kan du legge til. Ikke hva du m eller burde, men hva kan du?

 

11. F nok svn. Du aner ikke hvor viktig svn er for forbrenningen din.

 

12. Finn det skjulte sukkeret. Jeg skal ikke bli pirkete, jeg vil bare at du skal vre bevist hva du faktisk spiser. Ta en titt p pakka neste gang du kjper plegg, suppeposer, halvferdige middagsrette. Hva finner du i kokt skinke? Sukker? Jepp....

 

13. Begynn p ditt niv! Kroppen trives og bygger seg sterkere nr den utsettes for belastning, men starter du ved for hy belastning eller for hy intensitet blir resultatet det motsatte. 

 

14. Skap gode forutsetninger for deg selv. Har du et travelt liv med barn, jobb, familie, fritidsaktiviteter og mye press nytter det ikke bare presse inn enn mer. Kanskje du hadde tenkt at du skulle trene 4 ganger i uka p et senter, men vil det vre positivt? Eller er det andre lsninger som vil vre enklere i din hverdag og mer gjennomfrbart p lang sikt? Kan du jogge en tur mens minstemann er p trening, ta en kt hjemme en gang i uka og trene p senter to? Har du noen trene med? Kollegaer du kan teame opp med for gjre noe sporty fr eller etter jobb? Hvilke muligheter er det og hvilke vil fles best i din hverdag? Kanskje du kan trene smartere i stede for mer?

 

15. Vr snill mot deg selv. Det er greit mte hindringer, det er til med greit g p en smell. Det hindrer ikke fremgangen din s lenge du fortsetter fremover. At du bare fr trent en gang i uka gjr ikke den treningskten bortkastet! Et kakestykke, en middag gjr ikke verdien av all den andre sunne maten du har spist noe drligere. En dag hvor ting ikke gr helt etter planen kan ikke utveie de tre hvor alt gikk som smurt. Vr snill mot deg selv!


 

S var det denne halve kiloen:)

For g ned en halv kilo i uka trenger du et kaloriunderskudd p 3500 kalorier i uka. Eller 500 om dagen.

Jeg mener s klart at den beste kombinasjonen er bevege seg mer og spise smartere. Ikke mindre, men smartere. Her fr du noen tips til hvordan du kan kutte melom 100-200 kalorier fra et mltid, uten at det gr utover smak eller metthetsflelse!

 

1. Dropp tortillalefsen i fredagstoacoen, og spis heller fyllet som en tacosalat. Da har du spart ca. 200 kalorier per lefse.

2. Fyller du 1/4 del av tallerkenen med spagetti istede for 1/2 sparer du ca. 200 kalorier. Fyll opp resten av tellerkenen med grnnsaker, wok eller salat.

3.Lager du omeletten din av 1 helt egg + 2 eggehviter i stede for 2-3 hele egg sparer du 150 kalorier.

4. Sol, sommer og frappe tid! Bytt ut helmelk med lettmelk og dropp kremen. Kalorier spart? Nesten 300!

5. Fyller du vanligvis 1/4 del av tallerkenen med ris? Bytt dette ut med blomklsris og du sparer 150 kalorier.

6.Spis kyllingen uten skinn. 100 kalorier.

7. Dropp Cappuccinoen og drikk sort kaffe istede. 100 kalorier.

8. Bytt ut isdesserten med hjemmelaget sorbet laget av frosne br og litt stning. 200 kalorier.

9. Bytt ut potetmosen med most blomkl eller brokkoli. Fyller du 1/4 del av tallerkenen har du spart 100 kalorier.

10. Bytt ut 3 dl potetgull med 3 dl popcorn. 100 kalorier.

11. Bruk lett smreost, sterk sennep eller most avokado p brdet istede for smr. 100 kalorier spart per brdskive!

12. Spis sashimi stede for andre varianter med ris. 100 kalroer spart i en porsjon med 6-8 biter.

13. Bytt ut en cheeseburger med vanlig burger. 100 kalorier.

14. Bytt ut crutongene i salaten med mer grnt. De inneholder 10 kalorier per stykk.

15. Bytt ut sukkerholdig drikke med vann eller sukkerfri. Du sparer 150 -200 kalorier per glass.

 

Som du ser vil sm bytter kunne gi ganske store utslag p din kropp og helse. Det handler egentlig ikke om hva du skal spise mindre av, men hva du kan spise mer av!


Endringer i kosthold er kanskje den enkleste og mest effektive mten skape et kalorioverskudd p. Jeg hper at du samtidig finner de lsningene som gir et energioverskudd i hverdagen! Og der kommer for mange trening inn. For selv om man kanskje ikke er naturlig treningsglad tror jeg det er f som kan nekte for at en gjennomfrt treningskt eller bare bevegelse i seg selv gir glede og fles godt!

At trening ogs er med p skape et kaloriunderskudd ser jeg bare p som bonus! Men vi ta med 20 punkter til som gir et kaloriunderskudd p 500 kalorier.

(Tallene er bassert p en kvinne p 65 kg)

 

  1. Jogge i 45 minutter- i ca. 9 km/h
  2. 1 spinnintime
  3. 50 minutter p en elipcemaskin
  4. G tur i 2 timer - godt tempo
  5. 2 timer yoga
  6. 90 minutter pilates
  7. 1 dansetime
  8. 40 minutter med hippetau
  9. 3 timer med shopping
  10. 50 minutter tungt hagearbeid
  11. 40 minutter klatring i klatrevegg
  12. 60 minutter p en romaskin
  13. 2, 5 timegolf
  14. 2,5 time bowling
  15. 45 brystsvmming
  16. 70 minutter styrektrening
  17. 50 minutter vollyball
  18. 40 minutter kampsporttrening
  19. 90 minutter ridning
  20. 2.5 time tur i ulent terreng

 

Jeg hper innlegget inspirerer!

Flg meg gjerne p Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. nsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg flge Facebook siden min HER

Fast leser?

Husk at du kan lagre dine favorittinnlegg direkte p mobilen med gratisappen Bloglovin HER

 

Smil

Desiree

 

6 Kommentarer

Jorunn

26.05.2016 kl. 20:12
S bra innlegg;) Fin inspirasjon!

Caroline

26.05.2016 kl. 20:16
Virkelig et bra innlegg! Takk for alle tipsene du gir oss, stor inspirasjon er du!

Marianne

26.05.2016 kl. 22:22
Tusen takk for et veldig inspirerende og motiverende innlegg.

Lurer bare litt p en ting, hva er sashimi? 😁

Desiree

27.05.2016 kl. 11:50
Marianne: Det er en sushi rett :)

Kine Skaugvold

26.05.2016 kl. 23:17
Veldig bra innlegg! Jeg har lagt om kostholdet mitt og begynt trene igjen. Eller ikke lagt om men tenker mer over hva jeg spiser, og bruker gjerne brokkoli som erstatning for pasta osv. Er utrolig hva sm enkle steg kam gjre!

Takk for inspirasjon. Flger bloggen din, og fr mye gode tips og triks :)

Nina

09.08.2016 kl. 12:42
jeg blir s glad! :D Kunne tent meg hengt opp dette innlegget p kjkkenveggen min mange andre sin.Topp innlegg! :D

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits