Sunn sommerferie med maksimalt sommerkos - Slik gjør du det!

  • 28.06.2016, 10:55

Ferie er det som opptar onlinekundene mine i disse dager, og jeg tipper at det opptar flere. Vi er opptatt av at vi skal ha ferie og fri. Vi er opptatt av at vi skal kose oss med alt det innebærer. At det er reiser, avbrekk fra vante rutiner, at man vil nyte denne tiden til det fulle, men at man samtidig tenker på at det kan bli litt mye av det gode. 

I min verden kan det aldri blir for mye av det gode, men nå ser jeg på så utrolig mye som godt! Og det er kanskje der den egentlige "jobben" ligger. Hva vi definerer som kos? Det er en tanke å ta med seg, men i dag skal vi se på noen konkrete råd som jeg har gitt de av kundene mine som skal reise bort. Da det er her problemene, om man vil kalle dem det, oppstår oftest. Jeg tenker at disse rådene lett kan tilpasses ferier og fritids sysler her hjemme.

 

START DAGEN MED EN GOD FROKST.

Dette legger grunnlaget for et godt og stabilt blodsukker dagen igjennom. Sist uke kikket vi på hvorfor avokado og egg var en bra frokost. Du trenger ikke å leve på dette i ferien din, men en frokost bestående av egg, magert pålegg, nøtter, avokado, frukt og evt litt yoghurt høres vel ikke så værst ut? Og dette finner du på de fleste frokostbuffeer.



 

KALDE DRIKKER OG ISKREM

Hører ferien til. En is om dagen synes jeg man skal ha plass til, men vær klar over at det er mye kalorier å spare ved å velge saftis. Dessuten smaker det mye friskere!

I forhold til drikke vet jeg at veldig mange feriekilo kommer nettopp herifra. Og det er kanskje greit, men det er også greit å være klar over det. Da kan man gjøre fornuftige valg, som å velge vann og sukkerfri drikke som tørstedrikk. Så kan man kose seg med øl og vin som nettopp det - kos.



Oppskriften på disse finner du HER

 

LUNSJ OG MIDDAG UTE.

Er alltid stas. Og er man i utlandet synes jeg dette er ekstra stas. Velger du retter med kjøtt/fisk og grønnsaker, salater eller rett fra grillen er det få skjær i sjøen egentlig. Min erfaring er at magen uansett ikke er så glad i lyst brød, friterte poteter eller pasta i føltesaus. Eller?



 

TRENING

Det kan føles tungt å komme igang med trening igjen etter ferien, men det er ikke nødvendigvis fordi vi har kommer i så mye dårligere form på 2-3 uker.  Kroppen vender seg bare fort til det vi utsetter den for. Og å dra igang en feriedaff kropp er litt som å starte gressklipperen fra i fjord. Letter for deg selv gjør du det om du prøver å holde litt på dine vante rutiner. Om ikke det blir fullverdige økter, så gjør små 30 minutters økter underverker - både under og etter ferien. Dessuten føles det godt å unne seg litt bevegelse! You can´t deny it!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hver uke sommeren igjennom poster jeg et nytt treningsprogram på MAKS 30 miutter. Program 1 HER Program 2 HER

 

 

FÅ NOK SØVN

Vi klager ofte om det i hverdagen, la nå i det minste ferien være spart dette problemet!  Når vi er trøtte eller mangler energi får vi ofte lyst på søtsaker og ekstra mat. Lite søvn øker også kroppens produksjon av stresshormonet kortisol. Kortisol er et fettlagrende hormon.

 

Jeg har sagt det før, men jeg sier det IGJEN! Målet med fri og ferie burde være å komme tilbake til hverdagen litt sprekere enn man forlot den. Hva du legger i det er helt opp til deg, men jeg synes det er en tanke verdt å ta med seg.

 

 

Husk at du kan lagre dine favorittinnlegg direkte på mobilen med gratisappen Bloglovin HER

Følg meg gjerne på Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. Ønsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg å følge Facebook siden min HER

 

Stort Smil

Desiree

 

 

3 Kommentarer

Henriette Celin

28.06.2016 kl. 11:28
Veldig fine tips! elsker å spise frokost/lunsj ute, og få i meg masse is i løpet av sommeren :-D

Evelin

28.06.2016 kl. 12:20
nam :D og veldig fine tips :D elsker og spise frokost / lunsj ute og is får jeg aldri nok av på sommeren :D ønsker deg en fin dag :D

Tone

29.06.2016 kl. 08:21
Dette var gode tips og slik jeg har forsøkt å leve i ferien min. Nå har jeg ikke like dårlig samvittighet dom tidligere år og ingen kan si at jeg ikke har kost meg for det! Jeg har spist (nesten) alt som jeg vanligvis spiser i ferien, men i mindre mengder og så har jeg fått trent litt også. Og som du så riktig skriver: kjenner på magen når det er blitt litt for mye raske karber, og det er ikke godt!

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt på ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Søk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits