4 enkle grep som lindrer smerter i knrne

  • 30.06.2016, 14:30

Bank i bordet - denne jenta har aldri hatt en idretts skade! Det nrmeste jeg har kommet er en betennelse i gluteus medius, som jeg fikk  fordi jeg l p siden, syv timer i strekk og s p Game og Thrones. Ikke akkurat en idretts skade..... Snn utover det s har jeg hatt perioder med store smerter i knrne. S store at jeg nesten ikke kunne reise med fra en stol.  g ned trapper var tortur og alt som het trening fra navelen og ned var bare glemme. Noen dager var det til med vondt g. Jeg var sikker p at jeg mtte begynne se etter en ny jobb.  Jeg var sikker p at noe var alvorlig galt. Jeg har tross alt levd et veldig aktivt liv i over tretti r.  Vet du hva det kom av? For stram muskulatur p fremsiden av kroppen. En liten periode med mlrettet tyning, s var det borte. No amputation needed!

Woman having knee pain
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com


 

Muskel og ledd smerter er i dag den strste rsaken til at vi blir sykemeldt. Litt frustrende nr man tenker over hvor lett dette egentlig er forebygge. Du trenger egentlig bare gjre en ting - bevege deg.

Men det er ikke temaet i dag. I dag skal vi se p kneet.

Det beste du kan gjre, uansett om det er snakk om knesmerte som alt har oppsttt eller som du nsker forebygge er bevege deg. Alle ledd trenger brukes. Og aktivitet er bedre enn inaktivitet. S klart skal man ikke ut trene spensthopp nr man har smerter, men g, sykle og svmme er gode alternativer om knrne knirker.

Grunnen til at kneet er s utsatt er at flere muskler overlapper knrne dine. Bde legg, lr, hamstrings, gastrocnemius og soleus. Sammen er det disse musklene oppgave stabilisere og bevege kne, hofte og ankel ledd. Svakheter, ubalanser og stivheter i disse omrdene pvirker alle sammen ditt kne. Og kan, som i mitt tilfelle, gi store smerter.

S i dag ser vi p 4 enkle grep du kan gjre om du opplever smerter i knrne eller om du vil forebygge.

1. Bevegelse

Er nok det aller viktigste rdet jeg kan gi deg. Kroppen er skapt for vre i bevegelse og den trenger bevegelse bde for forbebygge og rehabilitere skade. Har du frst ftt en skade skal du s klart ikke gjre ting som gir smerte, men det vrste du egentlig kan gjre er sette deg ned!

2. Bevegelighet

Her ligger nkkelen til en smertefri hverdag hos veldig, veldig mange. Srlig viktig er det tye baksiden av legg, fremsiden av lr og hofteleddsbyer. Har du allerede smerter, eller er du som meg en ivrig lper vil jeg i tillegg anbefale enkel trigger point massaje. Dette kan du enkelt gjre med en hard tennisball.

Viktig - dette skal faktisk gjre litt vondt...





 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Tren rumpe

En godt trent bakdel betyr faktisk ganske mye for dine knr. Den er blant annet med stabilisere bekkenet og srge for god kroppsholdning. Dette vil igjen motvirke stram muskulatur over kneet (som gir smerte) og bidra til at du bruker kroppen din riktigere i hverdag og trening (motvirke skader)

Om du alt har smerter i knrne finnes det mange gode rumpevelser som ikke belaster knrne ytteligere.

Blant annet DISSE og DISSE

 

4. Tren fremside og bakside av lr.

Om man alt har smerter i knrne vil jeg anbefale deg oppske en fysio eller god PT fr du kaster deg over styrketreningen. De tre punktene over kan trygt testes ut p egen hnd. Men styrke musklene rundt kneet er helt klart viktig om man nsker forebygge kneskader. Her er mulighetene uendelige, men en kombinasjon av basevelser som kneby og marklft, sammen med velser som utfordrer balanse og stabilitet rundt kneet er alltid et fint sted begynne.

Hvordan jeg trener dette kan du lese om HER

 

Husk at du kan lagre dine favorittinnlegg direkte p mobilen med gratisappen Bloglovin HER

Flg meg gjerne p Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. nsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg flge Facebook siden min HER

 

Stort Smil

Desiree

 

 

4 Kommentarer

Kathrine

30.06.2016 kl. 22:20
Synes du at det er bedre med triggerpunktball enn foam roller? Jeg pleier ikke bruke ballen p beina, men mulig jeg skal forske. Frykter bare hvor vondt det kan vre...

Desiree

30.06.2016 kl. 22:27
Kathrine: Det er litt smak og behag :) grunnen til at jeg har med ball i innlegget er at det er billigst og lettest f tak i for folk :)

Mette

16.08.2016 kl. 20:41
Hei Desiree :)

Skulle du kunne dele tyeprogrammet du brukte for ke tyeligheten i framsiden av kroppen?

Desiree

16.08.2016 kl. 21:09
Mette: Det kan jeg :)

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits