Ukas lesersprsml; hvordan og hvorfor forandrer vekten seg av vann i kroppen?

  • 01.07.2016, 18:00

Bottle of water with measuring tape and weights.
Licensed from: BDS / yayimages.com


 

- Jeg har gtt ned i vekt, men det meste er nok mest vann.

Har du sikkert hrt. At dette ogs kan vre grunnen til at baderomsvekten viser et hyere tall snn ut av det bl snakker vi derimot sjeldent om. Da er det bare KRISE! For man m jo ha gjort noe alvorlig galt!

Det synes jo jeg er litt synd at man fler, og helt, helt undvendig! 

 

Frst, hva er vskeansamling i kroppen?

Det hres jo helt forferdelig ut, men det er veldig vanlig.  Kroppen din bestr jo av 65% vann, vann som ligger i dine muskler og vev, vann vi trenger. Det vi kaller vskeansamlinger er alts nr vann "lagres" i kroppen - utover den mengden som skal vre der. Vskeansamlinger kan fordele seg over hele kroppen eller konsentrere seg til enkelte omrder. 

 

Vanlige tegn p vskeansamlinger:

- Store forandringer i vekt p kort tid. Nei - du gr ikke opp en kilo p en dag!

- At man ser litt oppblst eller hven i enkelt omrder.

- Ved vskeansamlinger rundt ledd an dette ogs gi smerter.

 

Hva kommer det av?

 

Den vanligste grunnen er hormonelle forandringer, som menstrasjon. 

Akkurat dette kan vi jo ikke gjre s mye med, men det er kanskje litt godt vite at dette er derfor vekten svinger litt that time of month.  Noen tips er sikkert ogs gode  ta med seg p veien:

- Unng mat med mye salt da dette gjr at kroppen holder enn mer p vannet.

- Drikk vann. Forvirret? Kroppen er ikke en svamp, den vil ikke fortsette ta til seg vann du drikker. Tvert i mot vil nok vske hjelpe til med rense kroppen og holde fordyelsen i gang s du fler deg mindre oppblst.

- Beveg deg. 

 

Det vi kanskje opplever oftest er at kroppen holder p vann pga kostholdet. Det vil si mat med et hyt saltinnhold eller et plutselig hyt inntak av raske karbohydrater eller alkohol.

Dette er grunnen til at jeg sier det gang p gang - ikke vei deg p en mandag! Vent gjerne 3 dager etter en festlighet fr du veier deg. Man legger ikke p seg en, to eller tre kilo p en hyggelig aften!

Mine beste rd:

- Kos deg

- Drikk vann underveis

- Start dagen etterp med en smoothie. For eksempel  min Anti bloat smoothie HER

- Beveg deg

- Kast baderomsvekten

 

Kjekt vite n nr vi gr inn i disse ferietider er at sitte, ligge eller st i lengre tid ogs kan gjre at kroppen holder ekstra godt p vannet. Litt huske nr man skal ut fly, kjre til hytta eller ligge sole seg p stranden.

- Reis deg opp og beveg deg litt rundt en gang i timen.

- Drikk nok vann

 

Husk at du kan lagre dine favorittinnlegg direkte p mobilen med gratisappen Bloglovin HER

Flg meg gjerne p Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. nsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg flge Facebook siden min HER

 

Stort Smil

Desiree

 

 

1 Kommentar

dinematvaner

01.07.2016 kl. 21:22
Flott informativt inlgg:) mye som missforsts om vekt desverre..

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits