Slik har jeg gogget meg tilbake i form

  • 05.07.2016, 12:00

Nei, jeg har ikke skrevet feil, selv om det er noe jeg ofte gjr (dysleksi).

Lping er tungt, det er ensforming, og jeg kan godt forst at om ikke man har en OK lpsform, s er det vanskelig nyte joggeturen eller glede seg over skog og natur. Man har nok med sette den ene foten forran den andre. Snn hadde i allefall jeg det helt til jeg oppdaget "gogging".

Vi er nemlig veldig opptatt av hvor mye treningsutbytte vi kan f ut av korte kter. Og det forstr man jo, vi har ikke veldig mye tid til trening! Men korte kter krever hy intensitet! Og er man i drlig form er ikke det ndvendigvis en positiv opplevelse. Er det ikke da deilig vite at du kan kose deg p joggetur, stoppe opp, ta innover deg naturen, ta pauser og allikevel komme i like god form som de som trener blod harde intervaller? For det kan du faktisk!

 

La oss se p fordelene ved denne formen for trening frst.

  • Kondisjonstrening ved lav til middels intensitet forbedrer kroppens evne til forbrenne bde fett og karbohydrater.

 

  • Lengre kter med lav/moderat intensitet gir kt kondisjon akkurat som korte intervall kter. Er mlet blir best mulig er en kombinasjon av disse anbefale, er mlet holde seg i form? Velg det du trives med.  

 

  • Trening ved lav intensitet gir en mulighet til fokusere p riktig teknikk.

 

  • Du drar fremdeles glede av alle andre treningseffekter ved lping som at det styrker rumpe, lr og core. Gir bedre koordinasjon. Motvirker benskjrhet, hjelper p blodtrykket, forebygger en rekke livsstil sykdommer og s klart gir en deilig endorfinrus!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

Hvordan gogger man da?

Det jeg kaller gogging er rett og slett langkjring. Eller kter med lav intensitet som er 60 -90  eller 120 minutter lange, alt etter som. ktene utfres ved s lav intensitet at du kan snakke mens du jogger. Derav mitt navn gogging, da jeg ofte m veksle mellom g raskt og jogge p disse ktene. 

Jeg har ikke mye tid i hverdagen min, men det er disse lpeturene (om man kan kalle dem det) som er balsam for sjelen. De skal ogs ha ren for at bde lpelyst, lpeglede og lpeform har kommet tilbake!  Pleier du g sndagstur? Hva med gogge den neste gang?

Personlig setter jeg meg en tid. La oss si 90 minutter, og sier til meg selv at jeg skal gogge denne tiden. Distanse er ikke s viktig. Den vil varier utifra form. Litt smsvette p pannen skal man ha, men alts ikke noe srlig puls. Prate tempo.

Noen bilder fra min siste goggetur. 




Tror du gogging kan vre noe for deg?

 

Flg meg gjerne p Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. nsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg flge Facebook siden min HER

 

Stort Smil

Desiree






 

 

 

 

 

 

 

11 Kommentarer

Bente

05.07.2016 kl. 12:16
Dette innlegget gjorde meg skikkelig glad :-)) Tror faktisk jeg er en "gogger" :-) Og n kan jeg ha god samvittighet istedenfor bli skuffet over at jeg ikke lper fortere.... Tusen takk for en fin og inspirerende blogg :-)

Desiree

05.07.2016 kl. 12:16
Bente: Takk :)

Znippen.no

05.07.2016 kl. 12:18
S inspirerende lese :D Hper du har en flott dag!

Smiley

05.07.2016 kl. 13:31
Takk for inspirasjonen du gir, kanskje er dette noe for meg😊med en del kg for mye, leddgikt og travel hverdag har trening dessverre blitt nedprioritert - og n spass at det er vanskelig komme i gang igjen... Takk for inspirasjonen du gir, har tenkt teste ut bde oppskrifter og tips s kiloene kan forsvinne igjen 😊👏🏼

Desiree

05.07.2016 kl. 13:37
Smiley: S hyggelig :) Dette er en utrolig deilig og givende form for trening :)

Lille my

05.07.2016 kl. 14:11
N ble jeg glad! Godt se at det ikke bare er meg. Jeg er nemlig ogs en gogger :D

Rita

05.07.2016 kl. 14:29
Flott innlegg! Enig med deg 😃👍

Kristin

06.07.2016 kl. 08:06
Hei Desiree. Veldig inspirerende blogg du har, tusen takk for masse bra tips. Lurer p hva du tenker om man m/br spise frokost fr en morgenkt? Tenker da p en liten lpetur og litt styrke. Prver kvitte meg med de siste babykiloene fr bryllupet mitt i september..

Desiree

06.07.2016 kl. 09:44
Kristin: personlig spiser jeg ikke noe. Jeg er ikke sulten s tidlig som jeg trener og har god energi :) for andre holder det kanskje med et eple, s mat etter trening, mens noen m gjre omvendt- mat frst og snack etterp ??

Trude

09.07.2016 kl. 23:35
Dette innlegget likte jeg godt. Jeg har begynt trene litt med kettlebells, s jeg lurte p om du hadde noen tips til noen gode velser for mage? :)

Desiree

10.07.2016 kl. 08:45
Trude: mange :) se under kategori trening og kategori velser :)

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits