Sunn mat p billig vis - 13 tips

  • 13.07.2016, 21:20



 

For et r siden gjorde jeg et eksperiment her p bloggen hvor jeg og Vilde skulle leve for under 1000 kroner p uke. For noen hres dette ut som mye penger, for andre lite, men etter en uhytidlig sprreunderskelse her p bloggen landet vi p at de fleste bruker 500 kroner i uka, per person, p mat.

Jeg regnet blant annet ut at det koster 612 kroner i uka for en voksen person flge en av mine kostplaner til punkt og prikke. 


For noen uker siden dukket sprsmlet opp igjen. Hvordan gjre sunn mat billigere? S jeg tenkte jeg skulle dra frem mine beste tips og rd, for f litt kontroll p matbudsjettet.

S mine tips:

 

1.

Egg er en billig og veldig annvennlig proteinkilde. Og proteiner er nok det som koster mest i kostholdet vrt. 1-2 egg er akkurat passe menge proteiner i et hovedmltid, mens et hardkokt egg sammen men noen ntter evt litt frukt er et praktiskt mellommltid.

Egg kan spises som den er, kokt, stekt, som omelett, wrap eller rre. Du kan ogs bruke r egg for ke proteininnholdet i for eksempel havregrt eller smoothies.

Wrap laget av egg finner du HER og proteinrik havregrt HER



 

 

2.

Havregryn er jo en liten superfood i seg selv. Og mer mat for pengene finne man knapt. Tenkt strre enn gryn med melk og grt. Hjemmelaget granola, som tilskudd i smoothien eller hva med et havregrd uten heving? Oppskrift HER



 

3.

Bananer er neste p min liste. Disse er egentlig ganske dyre i Norge, men mange butikker selger dem til gi bort pris nr de begynner bli brune. Ikke si det til butikken, men det er da de er best!

Kjp de brune bananene, kutt opp i skiver og frys i poset. 1/2-1 banan i hver. S har du stning til sunne muffins, base til smoothies eller bananpannekaker nr du fyser p noe godt. Oppskrift p dem finner du HER

4. 

Mager kjttdeig av kylling og svin. Dette har kommet p markede det siste ret. Alts kjttdeig med under 10% fett. Disse er ofte vesentlig billigere enn karbonadedeig, under halv pris. Ja, karbonadedeig er et renere produkt, men hvis det er det som stopper deg fra velge noe sunnere.... ja... I tillegg til dette kan du spe ut kjttdeigene med proteinrike bnner eller linser. DISSE kyllingkjttbollene er faktisk blant leserenes favoritt p bloggen.

 

5.

Frosne br er billigere enn friske. Blbr fr du faktisk ned i 4 kroner for en pose, og her snakker vi skikkelig BLbr - ikke disse amerikanske sakene som jeg ikke er sikker p er blbr engang.

6.

Tilbud. Jeg planlegger sjeldent det jeg skal handle. Jeg gr inn p butikken, ser hva som er p tilbud ogs tar jeg det derifra. Laks og svinekoteletter er ting du ofte finner p tilbud. Har du plass i frysa s kjp s du har til et par ekstra mltider.



 

7.

"Innvandrerbutikker" Jeg er ikke helt sikker p om jeg vil vite hvorfor, men frukt og grnt er som regel billigere der. I tillegg finner du spesialtprodukter som chiafr, kokosolje, hampfr og spennende ntter til halv pris!

8.

Meieriprodukter uten smak. Alts naturelle. En gresk yogurt kan brukes bde til lage dressing, til tacoen, du kan tilsette sukkerfri saft eller br, du kan bruke den til ke proteininnholdet i smoothies, til baking osv, osv. 

9.

Lag mel selv. Bde mandelmel, kokosmel og havremel kan du lage selv ved male det i blender eller stavmikser. 

10. 

Velg grnnsaker og frukt som er i sesong

11.

Bruk fryseren flittig. Bde til rester, egen matproduksjon og nr du finner ekstra gode tilbud i butikken

12.

Kjp stort. Du synes kanskje at det er liten vits i kjpe en halv kilo gulost nr du kun skal bruke 300 gramrevet ost til en rett. Vel produsentene rundlurer deg p pris! Kjp i strre kvanta, til en billigere kilopris. Det er vanvittig mye penger spare!

13.

Drikk vann. Det er gratis.

 

I tillegg til dette er det viktig huske at mange av de dyrere helsekostproduktene er veldig drye i bruk. En pose sukrin koster kanskje tre ganger s mye som en pose sukker, men det er mye stere, s du bruker ikke like mye. Faktisk bare 1/4 del.

Hvis jeg skulle trekke frem 3 helsekostprodukter som jeg tenker er lurt ha ville det vrt sukrin gold, chiafr og et proteinpulver med vaniljesmak. Da har du tre produkter som varer lenge og gir mange muligheter i matveien. Mange!

 

Flg meg gjerne p Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. nsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg flge Facebook siden min HER

 

Stort Smil

Desiree

 

 

9 Kommentarer

Karina Larsen

13.07.2016 kl. 21:31
For et herlig innlegg! Tusen takk for gode tips :) nsker deg en fin kveld :)

dinematvaner

13.07.2016 kl. 22:00
S mange bra tips! kanon for studenter og unge som nsker spise sunnere

Henriette Celin

13.07.2016 kl. 22:16
Wow, s mye godt! og fine tips (:

Suzanne

14.07.2016 kl. 09:44
Tommelopp fra en studentlommebok!😃 Noen kjente og noen nye tips😉

Kos deg masse p ferie!☀️

Linda

14.07.2016 kl. 09:57
DU er bare flink du! Takk for knall bra sider. Jeg anbefaler deg til mange stadig vekk! :o)

Ha en superduper sommer!

Linda

Treningsavhengig

14.07.2016 kl. 13:52
Digger bloggen din! Henter masse inspirasjon herfra :)

Mari

14.07.2016 kl. 14:24
Fornyd, fremtidig student! ☺️

Christina

14.07.2016 kl. 16:11
Takk for mange gode tips! Jeg er stor fan av livsstilsfilosofien din :)

Svani

23.08.2016 kl. 15:19
Jeg digger bloggen din!

Passer livsstilen min perfekt!

Evig takknemlig ???

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits