Derfor sier jeg nei takk til 100 sukkerfrie dager

  • 13.08.2016, 12:01

Det slår sjeldent feil! Nyttår, påske og ettersommerferien florrerer det av diverse helse challenges i sosiale medier. Mange av dem synes jeg absolutt har noe for seg, og jeg har selv deltatt 100 treninsøkter på 100 dager. Nyttår ble jeg spurt om å delta på 100 sukkerfri dager. Jeg takket nei. I dag ble jeg spurt igjen. Og selv om jeg i går tømte siste rest av tax free godis, mens jeg tenkte "Når får det være nok" Så blir jeg altså ikke med på 100 sukkerfrie dager.  Og det synes du kanskje er litt rart?

Men det er med god grunn!

Candy shop
Licensed from: pljvv / yayimages.com

 

Jeg har jobbet med livvstil og livsstilsendring i over 10 år, og en ting jeg har lært er at å kutte ut ting man har veldig lyst på svært sjeldent fungerer.

Ofte ender disse periodene med en solid sprekk og følelsen av nederlag. Det er helt klart de som klarer å fullføre det også, men etter flere uker med kamp mot seg selv glir man ofte stille å rolig tilbake i de samme gamle baner.

 

Noen som kjenner seg igjen?

Jeg foretrekker en annen vinkling.

 

I stede for å kutte ut sukker når du skal kose deg, tenk på hva du kan spise i tillegg til.

Forvirret?

 

Hvis du setter deg som mål å spise mer frukt, lage flere sunne og sukkerfrie alternativer i helgene, osv. Hva tror du skjer med sukkerforbruket ditt da?

Det går ned, uten at du har trengt å bruke negative tanker og energi på å holde deg unna noe som helst.

Når du nå tar fatt på det nye året med ønsker om en sunnere livvstil. Glem alt du ikke skal gjøre, ikke skal spise, alt du tror du må for å nå målene dine.

Sett deg ned å lag en liste over de tingene du føler vil gi deg overskudd og posetiv energi. Begynn med de tingene du vil legge til i livet ditt. Jeg lover en posetiv overraskelse etter noen uker.

 

Jeg vil få lov til å ta med litt om mine tanker om målsetning. Vi er sikkert flere som vil gjøre noen endringer i det nye året!

 

For hvordan setter man seg egentlig et bra mål?

Jeg tenker at når man skal sette seg et mål så må det være noe man virkelig har lyst til å bli bedre på. Som du er forberedt på bruke tid og energi på - samtidig som du så klart må ha et utviklingspotensiale.

Om jeg satte meg som mål å trene 5 ganger i uka så hadde det ikke hvert et særlig hensiktsmessig mål. Jeg trener at 4-5 økter i uka.

Et fornuftig mål for meg ville vært om to av disse øktene var rene kondisjonsøkter. Det hadde jeg trengt, det har jeg lyst til og potensiale, jeg må bare gå i sving å få det gjordt.

 

Men et fornuftig mål burde også være litt hårete, det skal være noe å strekke seg etter. Hvordan vet du da om målet ditt er overambisiøst?

Om innsatsen du må legge ned for å nå målet ditt skaper stress og negativ energi i hverdagen så synes jeg du burde sette deg et nytt mål. Kanskje et delmål er tingen?

Mål skal være motiverende. Det skal være moro fordi fordi vi må strekke oss litt for å klare det. Men det er ikke moro hvis man ikke er istand til å nå det med fingertuppene engang.


 

Følg meg gjerne på Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. Ønsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg å følge Facebook siden min HER

 

Smil

Desiree

4 Kommentarer

Ida Kristine

13.08.2016 kl. 12:09
veldig fint innlegg, og bra skrevet. det er sant og viktig :)

ha en fin helg

Stine

14.08.2016 kl. 01:53
Du har en super blogg med mye inspirasjon og mange flotte bilder! Får motivajson av å lese bloggen din! Fortsett med dette!

Marlene Nilsen

14.08.2016 kl. 16:06
Spot on !

Cathrine

14.08.2016 kl. 22:12
Bra formulert og skrevet- er så enig med deg :-) Keep up your good work :-)

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt på ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Søk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits