Hvordan trene bedre - uten trene mer! 5 tips

  • 18.08.2016, 08:44

/skrevet i samarbeid med Trimtex/

 

Fler du at du ikke fr de resultatene du forventer? 

Eller kanskje du nsker oppn mer med treningen din, men har ikke mere tid bruke?

Hiver du deg over stadig nye treningsregimer uten oppn det du nsker?

Trener du flere timer i uka, men ingenting skjer?

La oss se om du kjenner deg igjen her, og om jeg kanskje har lsningen for akkurat ditt problem.


Tyet i innlegget er sponset av Trimtex. Du finner bde jakkene og tightsene p salg HER
 

Du blir ikke sterkere.

Nr du begynner trene styrke fr du mye gratis de frste par ukene. Det holder nesten bare se p vektene, du merker fremgang uansett, og opplever kanskje at du kan ke p vektene fra uke til uke. Men s etter 8-12 uker sier det stopp!

Dette er et tegn p at kroppen trenger nye utfordringer for kunne fortsette den gode fremgangen.

Prv for eksempel :

  • Ta frre repetisjoner, med tyngre vekter.
  • Bytte ut noen velser med andre varianter.
  • Legge opp trengen annerledes.  Hvis du har pleid trene hele kroppen 2-3 ganger i uka kan du n forske dele kroppen i 2 slik at du trener overkropp og underkropp hver for seg, med noen flere velser p hver kroppsdel.

 

Du nsker f bedre kondisjon, men klarer knapt nok lpe 3 kilometer.

Kondisjon kan ofte oppleves som litt kjedelig trening, da det ofte krever at man gjr samme aktivitet over tid. Minst 20 minutter m til for at man kan si at treningen pvirker kondisjonen vr- og jo kortere tid man trener jo hyere intensitet m man trene med for at det skal ha en god effekt.

Intervaller er ofte en god lsning bde for trene kondisjonen, gjre treningen litt mer spennende og klare ke intensiteten. 

Eksempel:

1.

Jogg/lp i 45 sekunder, g i 15 sekunder *10

G s i fem minutter.

Jogg/lp i 45 sekunder, g i 15 sekunder *10

 

2. Finn en bakke.

G/jogg fort opp.

Jogg forsiktig ned.

Gjenta 10 ganger

 

Spinning og andre saltimer er ogs en flott mte trene kondisjon p om man fort kjeder seg eller synes det er vanskelig presse seg selv. Noen synes denne type trening er litt"skummelt", m man ikke vre i god form for snt?

1. Alle har hvert ny en gang, og jeg husker godt frste gangen jeg var med p en spinningtime - GULP! I dag er jeg den tffeste instruktren i gata, haha.

2. Vi trener for komme i form, ikke fordi vi allerede er det!



 

Du trener og trener, men vekten rikker seg ikke.

Frst, er du sikker p at den str helt stille? Har du forskt mle deg med mlebnd istede for kikke deg blind p badevekta? Anbefales.

S, m du huske at trening alene ikke er mten g ned i vekt p. Ta en kritisk titt p kalorier inn kontra kalorier ut!

Tilslutt, er du sikker p at du trener hardt nok? Alts ikke nok timer, men ved hy nok intensitet? Det er nemlig stor forskjell p kaloriforbrenning under trening. Ogs om man gjr samme aktivitet! Bare se her.


 

Nr du frst har satt av en time til trene, brett opp ermene gjr en innsats!

 

Du opplever smerter nr du trener.

Trening kan godt vre hardt, og til tider litt vondt, men det skal ikke vre smertefult.

Det frste jeg vil anbefale deg om du opplever smerter ved trening er oppske en fagperson. Deretter skal jeg fortelle deg at 90% av de tilfellene jeg mter i min jobb opplever ondter ved trening pga drlig beveglighet.

Drlig beveglighet gjr at kroppen ikke klarer utfre bevegelsene riktig, det er stiv og strammer i helt andre kroppsdeler enn de man nsker jobbe med, man belaster kroppen feil og fr ikke det utbytte av treningen man nsker. I vrste tilfelle kan man f skader.

Hva gjr man?

Det du hvertfall ikke m gjre er slutte trene! Lite bevegelse i hverdagen er tross alt roten til problemer.

1. Tren bevegelighet. Se eksempel her og her

2. Oppsk hjelp enten i form av en fysioterapaut eller en god PT med ekstra kompetanse p omrdet 

3. Mens du gjr punkt 1 og 2 - velg alternative treningsformer.



 

I forbinnelse med FIT p 30 dager som starter p mandag har Trimtex salg p flere av mine hstfavoritter. Snakk om engasjert samarbeidspartner og sponsor! Her er det flere plagg som er gode ha utover hsten. Du finner kampanjesiden HER

 

STORT smil

Desiree

 

 

BlunkeSmil

Desiree

 

3 Kommentarer

Henriette Celin

18.08.2016 kl. 08:52
Takk for nyttige tips ^^

Sara AJ

18.08.2016 kl. 10:39
Hei! Ville bare hoppe innom for si tusen takk for at du har denne bloggen!

Har tidligere slitt mye ifh. til mat og trening, og holder meg gjerne litt "varsom" ifh. til fitnessblogger, da jeg blir litt redd for bli trigget - men jeg m bare f sagt at her er det trygt. Jeg fler meg bare inspirert og motivert p en sunn mte, og du skriver p en snn mte at det aldri fles triggende - og det er det ikke s mange som fr til!

S en stooor takk og masse creds til deg ! <3

Digger deg - st p! <3 :)

Desiree

18.08.2016 kl. 11:30
Sara AJ: Takk <3

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits