Derfor burde du aldri slutte sitte p huk!

  • 19.08.2016, 18:00

Det mest naturlige vi ser p lekeplass eller i sandkassen en barn som sitter p huk. De gjr det s lekende lett og uanstrengt. Men etterhvert som vi vokser til slutter vi benytte oss av denne hvilestillingen, for det er faktisk det det er. Og etterhvert som vi gjr det mindre, blir stillingen tyngre og vanskeligere gjre. Kroppen blir tyngre, Legger, knr og hofter blir stive. Det gjr vondt i ryggen. I det hele tatt. Og s slutter vi sitte p huk!

Men s er sprsmlet. Slutter vi sitte p huk fordi det er tungt? Eller blir det tungt fordi vi ikke lengre gjr det.

Ahhhh, ledende sprsml ;)

Frst skal jeg fortelle deg hvorfor du burde begynne gjre det igjen! Selv om det er tungt!

sitte p huk er en flott form for bevgelighetstrening, og tyer srlig stramme muskler rundt hofter,bekken og fremsiden av lr.  Du visste kanskje ikke at stramme muskler i disse omrdene er en av hovedrsakene til at folk fr vondt i knr, korsrygg og ankler?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Til begynne med kan du ha fokus p underkroppen. Forsk holde hele fotslen i bakken, og se hvor langt ned du kommer.  Start med hoftebreddes avstand mellom fttene, tr og knr pekende utover.

Nr du kjenner at det begynner tye, hold posisjonen i 30 sekunder. Reis deg opp og gjenta 3 ganger totalt.

 

sitte p huk er bra for fordyelsen.

Det er faktisk all bevegelse, men akkurat denne posisjonen masserer tarmkanalene og er med p forhindre opphopninger i tarmene. Oppblst? Eller forstoppet? Da er dette noe for deg!



Etterhvert som du kommer deg ned p huk er det viktig ikke henge p ryggen. Sett skulderbladene sammen, skyv brystet frem og rett deg opp. Til begynne med vil du kanskje kjenne at det strekker i brystryggen eller langs ryggsylen. Det betyr at du har godt av denne velsen!

 

If you dont use it youll lose it!

Kroppen er skapt til bevegelse!

 

Flg meg gjerne p Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. nsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg flge Facebook siden min HER

 

Stort Smil

Desiree

3 Kommentarer

Karoe

21.08.2016 kl. 10:32
Jeg er sikkert rar, men elsker sitte p huk i korte perioder. Helt til det tar knekken p knrne mine vel og merke... Visste du at asiaterer ofte sitter p huk p vanlig basis? Leste en plass at de gjr det alt fra nr de "henger med venner" til nr de venter p bussen.

Anna

04.10.2016 kl. 13:09
Nr jeg sitter p huk s mister jeg flelsen i beina nesten med en gang (de "sovner"). Slik har det vert s lenge jeg kan huske (er 23 r og vert aktiv hele livet). Hva kan grunnen til det vre?

Desiree

04.10.2016 kl. 14:20
Anna: Hres ut som du stenger for sirkulasjonen :)

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits