Stning; vi skiller p de sunne og de usunne!

  • 23.08.2016, 21:01

De fleste av oss er klar over at sukker ikke er sunt. N pleier jeg si at sukker i seg selv ikke er farlig, men mengden. Som med s mye annet... Problemet er bare at det er lettere spise seg syk p sukker enn p gulrtter... 

Heldigvis finnes det alternativer for oss som har lyst til kutte ned p sukkeret, uten kutte ned p det ste. Og alternativene blir stadig flere! Men jeg fr stadig sprsmlet

-Er dette virkelig s mye sunnere enn sukker?!

Tjo... Noen kan vi si helt klart er sunnere enn sukker, andre har vrt p markede for kort tid til at man kan forutse langtidseffekten av det, noen alternativer er godt skjulte, om ikke helsetrusler, s hvertfall ikke mye bedre enn sukker.

Vi tar en titt p det!

sugar
Licensed from: Sea Wave / yayimages.com

 

Agave Sirup/nektar

er et naturprodukt som selges i de fleste helskostforetninger. Personlig bruker jeg det i perioder fordi det rett og slett smaker nydelig, og jeg vet bruke det sm mengder. For, denne nektaren inneholder opptil 90% fruktose. Og her er det viktig ikke dra sammenheng med frukt. For ja, fruktose er fruktsukker, men frukt inneholder svrt lite og ikke i konsentrert form som her. Dette er faktisk mer fruktose enn du finner i sirup. Du ville vel ikke helt sirup over grten din hver dag og tenkt at dette er sunt?

 

Sucralose

er et kunstig stningsmiddel. Du kjenner det kanskje best som Splenda. Det som er bra med med Splenda er at det ikke tas opp i kroppen. Det passerer rett igjennom kroppen og ned i do. Det som ikke er s bra med sucralose er at det i utgangspunktet er sukker som blir kjemisk behandlet med klor! Fremdeles lyst til spise det?

En ting er at vi enn ikke vet langtidseffektene av disse stoffene, en annen ting er at nr du spiser suralose, og det p et tidspunkt skal vende tilbake i naturen, s er dette stoffer som ikke brytes ned. Det blir i bekker og vann, og forskere er redd for at dette p sikt kan bidra til milj forandringer.  

Nr vi frst er inne p kunstige stningsstoffer som er kjekt unng - aspartam og sakkarin. 

Aspartame chemical formula on school chalkboard
Licensed from: stevanovicigor / yayimages.com

 

Stevia kommer kanskje i pulverform, men dette er like naturlig fremstilt som sukker. Og er kanskje det tryggeste alternativet p markede. Stevia er mye stere enn sukker. Noe man virkelig burde passe seg for nr man frst begynner bruke dette i matlagning. Stevia gir ingen kalorier og ingen blodsukkerstigning

Kan barn spise stevia? Ja!

Sukrin er ogs et stningsstoff som finnes i naturen. Blant annet melon, prer og druer. Sukrin gir heller ikke ekstra kalorier, ingen blodsukkerstigningog er tannvenlig. Det er store pluss. Smaksmessig er ogs dette stere enn sukker. S prv deg frem. 

Kan barn spise sukrin? Ja!

Vi har flere naturlige stningstoffer med rare navn. Xylitol, sorbitol, and erythritol heter disse. Og du finner dem ofte i tyggis. Disse fremstilles av fermentert (gjrede) sukkerroer eller mais! De er ikke helt kalorifrie, men inneholder langt mindre enn sukker!

Wild Honey Bee
Licensed from: HomeStead Digital / yayimages.com


 

Honning kan sikkert diskuteres lenge, da det jo inneholder en god del fruktose og kalorier, men ogs masse gode saker som jern, kasium, zink, kalium, magnesium, kobber og krom. I tillegg inneholder det flere antioksidanter og ensymer som kroppen trenger. Min mening: et par spise skjeer i en kakeoppskrift eller to gjr i hvertfall ingen skade!

Bananer og eplejuice er noe jeg bruker mye i mine oppskrifter! Ja, de inneholder fruktose, men veldig lite sammenlignet med alternativene. 1 banan inneholder 12 gram sukker. 12 sm gram! Det er ikke noe! Og tenk p alt det sunne du fr i deg samtidig!

Konklusjon?

Alt med mte er alltid en sikker vei, men hvis du bytter ut mye av sukkeret du spiser i dag med naturlige stningsstoffer skal du vre trygg p at du tar gode valg for kropp og helse.

 

Flg meg gjerne p Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. nsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg flge Facebook siden min HER

 

Stort Smil

Desiree


 

15 Kommentarer

Evelin

23.08.2016 kl. 21:06
yummy :D

Henriette Celin

23.08.2016 kl. 21:20
Viktig skille de ja. Men som du sier, alt med mte. Man tar ikke altfor stor skade av litt godteri p en lrdag. Hvertfall ikke om man ellers har et sunt og variert kosthold i uken (:

Arne Presty

23.08.2016 kl. 21:25
Hva er sunnest?

2,000 kalorier fra sjokolade og iskrem eller 2,000 kalorier fra fisk og grnnsaker!

Enig med deg angende rafinert sukker eller sukker du fr i deg fra ekte frukt, ikke tvil om hva som er best:-)

Ben

23.08.2016 kl. 21:26
nei! Jeg som elsker splenda 😞

Guro RB

23.08.2016 kl. 22:51
Hei! Spennende lesning. :) veldig nyttig!

Hva mener du om kokossukker?

Siri

24.08.2016 kl. 07:21
Lurer ogs p hva du tenker om kokossukker....jeg bruker stort sett bare det og er veldig fornyd med at blodsukret holder seg stabilt.

Desiree

24.08.2016 kl. 07:52
Siri: Det inneholder s og si like mye kalorier som vanlig sukker, men skal gi en bedre blogsukkerstigning :)

Beate

24.08.2016 kl. 14:24
"Nr vi frst er inne p kunstige stningsstoffer som er kjekt unng - aspartam og sakkarin".

Ikke det at jeg er uenig, men savner en utdypende kommentar p hvorfor du hevder dette. Forklare nrmere hva det er og hvilken virkning det har (slik du har gjort p de vrige stningsstoffer).

Desiree

24.08.2016 kl. 14:34
Beate: Er nok litt "redd" for g inn p akkurat det temaet. Det finnes nemlig ingen forskning som sttter pstandene om at disse kan gi hodepine, kvalme, vre kreftfremkaldene, osv. Men som sagt vet vi ikke skadevirkninger av hyt forbruk over lang tid. Derfor er daglig anbefalning satt til 40mg/per kg kroppsvekt. Dette er ikke mye med tanke p at dette er det vanligste stningsmiddelet i mye mat og drikke...

Randi

24.08.2016 kl. 22:25
Vi spiser daglig 0% vaniljeyoghurt fra yoplait, den inneholder acesulfam og sukralose..

Nr du anbefaler 0%yoghurt, er det en annen du tenker p da?

Desiree

24.08.2016 kl. 23:01
Randi: Disse inneholder veldig lite i forhold til anbefalt dose :)
Verstingene er nok sukkerfri brus :p

Randi

25.08.2016 kl. 21:17
Ok. Takk for svar. Er den 0% yoghurten grei spise for barna ogs synes du?

Desiree

25.08.2016 kl. 21:22
Randi: Jo, men barn trenger kanskje ikke spise lett produkter?

26.10.2016 kl. 06:25
Hva med fibersirup clear og gold? Kan de spises av barn?

Desiree

26.10.2016 kl. 09:59
Anonym: Ser ikke noen grunn til at de ikke kan det :)

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits