7 fleip og fakta om kosthold, trening og slanking

  • 25.08.2016, 21:28

Noen myter klarer vi vist aldri å avlive! Hvorfor akkurat disse har fått så god grobunn vet jeg ikke, men jeg prøver stadig å komme dem til livs;)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

1. Du får flatere mage av å gjøre mange sit-ups

FLEIP

En ting er at svært på klarer å trene magen effektivt ved å gjøre sit-ups. De fleste kobler inn hofteleddsbøyerene og drar i nakken istede for å bruke core. Men Sit-ups vil ikke gi flatere mage. For å få til det må du fokusere på kosthold, kondisjonstrening og styrke av store musklegrupper som bein og rygg. Jepps, det er større sjanse for å få flat mage av knebøy enn av sit-ups!

 

2.Det er like bra å gå 10 kilometer som å løpe.

FAKTA i allefall nesten.

Du vil forbrenne ca like mye ved å gå 10 kilometer som ved å løpe, men etterforbrenningen vil være større ved å løpe. Også tar det jo kortere tid å løpe en 10 km enn å gå!

 

3.Brød, ris og pasta er usunt.

FLEIP

Så lenge du sørger for å velge fullkorn inneholder brød, ris og pasta viktige vitaminer, mineraler og fullkorn som kroppen trenger, men vi trenger ikke brød, ris og pasta i ubegrensede mengder. Med minde du er barn eller en svært aktiv voksen er det nok med 1/4 del av tallerkenen.

 

4. Alkohol stopper fettforbrenningen.

FAKTA.

Kroppen prioriterer å forbrenne kalorier i denne rekkefølgen - alkohol, karbohydrater, fett.

 

5.Sunne fettstoffer feter ikke.

FLEIP.

Alt du spiser for mye av feter. Men kroppen trenger noe fett, og da er det viktig å velge de fettsyrene som har positive effekter på din helse.

 

6.Du kan ikke gå ned i vekt av styrketrening.

FAKTA.

Du skal i allefall trene ekstremt mye og over lang tid før styrketrening alene gir utslag på vekten. De store utslagene på vekten får du enklest ved å endre kosthold. Men at trening, både kondisjon og styrke, hjelper på et vekttap og gjør det enklere å holde kiloene borte er det ingen tvil om.

 

7. Å tøye motvirker skader og tølhet.

Dette har hvert diskutert i årevis, men nå er i allefall alle de lærde enige om at du ikke blir mindre støl av å tøye. Å tøye har heller ikke noen direkte skadeforebyggende effekt, men å ha god beveglighet motvirker både skader og ondter, og for å få god beveglighet - TØY!

 

Håper du ble litt klokere.

 

Stort Smil

Desiree

12 Kommentarer

Susanne

25.08.2016 kl. 21:33
Du skriver at kroppen prioriterer å forbrenne næringsstoffer i følgende rekkefølge når du har drukket alkoho; alkohol, karbohydrater, fett.

Vet du hvordan prioriteringen er når man ikke har drukket alkohol? :)

Desiree

25.08.2016 kl. 21:35
Susanne: Karbohydrater først :)

Lisa

25.08.2016 kl. 21:41
Litt uenig i nr 6 :) har selv erfart å ha gått ned i vekt kun ved 20 min styrketrening hver dag i ett par mnd. Gjorde ingenting med kostholdet, men gikk ned 5 kg.

Desiree

25.08.2016 kl. 21:44
Lisa: Det finnes helt klart individuelle forskjeller, men for å gå ned en kilo fett må man forbrenne 7000 kalorier mer enn du trenger, og en gjennomsnittlig kvinne forbrenner kanskje 300 kalorier på en times styrketrening. Tar man godt i så 500.
Om man da trener en time hver eneste dag tilsvarer det maks 1/2 kilo i uka. De færreste oppnår de resultatene du beskriver, men det skjer :)

Camilla

25.08.2016 kl. 22:19
Så Hvis man vil gå ned i vekt burde man ikke trene styrke, kun kondisjon? :)

Desiree

25.08.2016 kl. 22:40
Camilla: en kombinasjon :)

Camilla

26.08.2016 kl. 08:13
Okei, takk for svar:) er en av de hoppetau øktene gode nok som en kondisjonsøkt? Eks den med 20*10 økten? :)

Desiree

26.08.2016 kl. 09:05
Camilla: 20 min er et mm:)

Jessie

26.08.2016 kl. 08:49
Hei

Kor effektivt er det å bruke rockering med vekt på i forhold te å få flate mage?

Desiree

26.08.2016 kl. 09:06
Jessie: det er bedre inn ikke noe :) men ikke veldig effektivt :)

Ida

26.08.2016 kl. 18:42
Hei! Vil gjerne ha litt mer utdypende forklaring på nummer 6 :D

Desiree

26.08.2016 kl. 18:44
Ida: Se svar lengre ned i kommentarfeltet :)

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt på ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Søk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits