Lpeskolen; slik kommer du deg fra g tur til jogge tur

  • 27.08.2016, 09:05

/skrevet i samarbeid med Trimtex/

 

Lping har med rene blitt noe av det beste jeg vet. Det er en stor interesse bde privat og i jobbsammenheng. Men det har ikke alltid hvert snn, og jeg kan godt forst hvorfor mange har et lite hat/elsk forhold til jogging. Om du bare snrer p deg et par joggesko og lper bortover veien uten ml og mening kan jogging vre bde tungt, kjedelig og vondt. Ikke noe som frister til gjentagelse. Og det er synd! For jogging er ikke bare godt trening, det kan ogs vre morsomt og motiverende, ja rene terapien!



Du fr n rabatt p flere hstlige godbiter hos Trimtex

1.

Fokuser p tid, ikke distanse.

En veldig vanlig nybegynnerfeil er begynne jobbe seg opp mot en viss distanse. Typisk 3-5-10 kilometer.

Start med 30 minutter, sett deg som ml jogge disse 30 minuttene sammenlagt. Til begynne med m du nok veksle mellom g og jogge, men formen vil komme seg raskt - ikke fortvil.

Forslag:

Start med varme opp med g fort i 5 minutter.

Deretter:

Jogg 30 sekunder

Lp 20 sekunder

Spurt 10 sekunder

Alternativ for nybegynner:

G 30 sekunder

Jogg 20 sekunder

Lp 10 sekunder

Gjenta 5 ganger, fr du gr i nye 5 minutter - helt til du har fullfrt 30 minutter. Du finner flere apper som kan ta tiden for deg. Blant annet RUN JOG SPRINT.

 

2.

Varm opp.

Start alltid med en god oppvarming. 5 minutter er det som skal til for unng kjedelige skader som beinhinnebetennelse.

Start med g raskt, stopp opp, ta noen thev, jogg lett, noen nye thev, lp litt p stedet og spark deg selv i rumpa, thev igjen, s er du klar.

 

3.

Teknikk.

Men trenger ikke vre s veldig avansert. Men det er fint ha med seg et par ting. Ellers er det fort gjort lpe p en mte som faktisk gjr det vanskeligere komme seg fremover! Og det vil vi jo ikke!


4.

Riktige sko.

Dette er s viktig at jeg ikke kan f sagt det nok ganger!

Du kan trene i joggesko, men du kan ikke jogge i vanlige treningssko. Gjr kroppen din den lille tjeneste og invester i ordentlige sko.

 

5.

Nedtrapping.

Nr vi frst snakker om det.

Bruk gjerne 10 sm minutter stil g deg ned og tye ut etter en lpetur. Fokuser p Hofteledsbyer, forsidelr, legg, rumpe og bryst.

Ikke bare er det skadeforebryggende, det kan ogs gjre deg til en bedre lper og det fles godt.

 

6.

Bygg opp basen din frst.

De som har fulgt med i lpeskolen vet at jeg er glad i bde bakker, trappelp, farstlek og andre alternative treningsformer som bygger en god lpeform.

Fr du kaster deg over denne delen av lpetreningen er det viktig at du har litt grunnform. Jeg vil si at du burde kunne jogge 3km fr du legger inn dette i treningen din.

Du kan blant annet lese om trappelp HER

 

7.

Just do it!

Lping krever ganske mye av en  bde fysiskt og mentalt! Det er ingen vei utenom. De frste lpeturene kan oppleves som ganske ubehaglie. Det er en stor jobb flytte en kropp fremover i fart, kjedelig kan det ogs vre. Men lping er nok en av de treningsformene hvor du merker fremgang fortest!

Og fremgang liker vi!

Ikke gi opp etter frste, andre eller tredje tur. Jeg lover deg at det lsner!

 

Flg meg gjerne p Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. nsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg flge Facebook siden min HER

 

Stort Smil

Desiree

 

Smil

Desiree 

 

13 Kommentarer

Ida Kristine

27.08.2016 kl. 09:51
s fint innlegg, og fine tips for de som er nybegynnere :)

jeg selv har lpt mye og i lang tid, og det er noe jeg elsker gjre :) det er s befriende lpe
Hei <3

Ut p tur aldri sur. Jeg er ogs en dame som elsker vre ute i bevegelse. Jeg gr lange turer i terreng; ved kysten eller p fjell.

Siden dette er ett generelt problem, s tar jeg det opp i plenum; lekkasje. Jeg hrer jo ogs andre damer unng lping pga dette og det er s dumt. Har du noen rd i tillegg til knipevelser :-)

OG noe som jeg ikke vet om er vanlig; smerter i brystkassen nr jeg gr fort eller springer. Hjerte/karunderskt med negativt resultat. Det er sabla vondt til begynne med og s gr det over. Hver gang jeg gr fort/springer ute eller p tredemlle inne. Noen rd?

Hvis dette er innenfor det du tar opp.

Ha en strlende helg. Snaaart er det utetid her; 3 timers terrengtur og kystbilder med hye skyer og fantastisk fargesterk lyng. Se bildene min om du vil.:-) Og tyttebr overalt. Mmm. <3

bettina

27.08.2016 kl. 12:07
Takk for fine lpetips:)

Et spm: hva slags styrketrening for helkropp med fokus p overkroppen er best for bli sterkere men uten g mye opp i vekt selv? Driver med idrett der det er fordel vre lett i forhold til styrke.

God helg :)

Desiree

27.08.2016 kl. 12:37
bettina: skal trene ganske mye for g opp i vekt av det :)

Nina Maria

27.08.2016 kl. 19:30
Kjekt lese, kjekk inspirasjon! Satte faktisk i gang med jogging tidligere denne uka, hper jeg klarer fortsette med det :)

Randi Annette

27.08.2016 kl. 20:27
Omg! Du fikk til og med meg til f lyst til lpe. Som hater det.. Snn, skikkelig. :D

Linda

27.08.2016 kl. 21:07
Hei, kanskje dumt spml, men hva er forskjellen for jogging og lpe? Der du sier at man skal lpe i 20 og jogge i 30 sec.

Desiree

27.08.2016 kl. 21:46
Linda: lpe er ofte litt fortere enn jogging :) s g, jogg, jogg fortere;)

Mia

28.08.2016 kl. 07:28
Hei!:)

Har et spm som jeg hper du som kostholdsveileder kan svare meg p;

Fjordland har en ferdiglaget Byggrynsgrt som er utrolig praktisk p hektiske dager. Men lurer p hvor gunstig, ernringsmessig, er den ved vektnedgang?

Hper p svar :D

Desiree

28.08.2016 kl. 09:44
Mia: Sidestilles med havregrt :) Om det er hensiksmessig ved vektnedgang kommer ann p deg, din alderm vektm aktivitetsniv og hva du ellers spiser :)

Ann Kristin

28.08.2016 kl. 20:18
Tusen takk for tips om Appen jogrunsprint! Brukte den i dag og det gikk bedre enn forventet! :) Ble en 40 minutters tur med bde motbakke og variert underlag. jeg er kjempefornyd! I morgen er det HIIT fullkroppsprogrammet p planen, s n er jeg i gang ;-) Takk for super inspirasjon!

Edith

29.08.2016 kl. 22:32
Har s lyst til lpe, men har hatt noen runder med benhinnebetennelse tidligere. N opplever jeg f stikkende smerter i leggene bare jeg gr litt for lenge p asfalt, eller hardt gulv som feks p litt shopping. Dette til tross for at jeg "bor" i joggesko. Penskoene er blitt pynt i ei skuff...Finnes det hp for et liv med lping uten flere betennelser?

ellen

04.09.2016 kl. 15:39
Edith jeg vet at venner er hjulpet gjre spesielle velser Jeg ville tatt kontakt med en manuell terapeut som er spesialist p idrett

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits