7 tips som gjr lping LETTERE!

  • 15.09.2016, 08:08

Ja, for lpe kan vre ganske tungt. Det liksom litt meningen. nsker man komme i bedre form m man nemlig utfordre kroppen - litt utenfor komforsonen. Men det er ikke dermed sagt at ikke man kan ta med seg noen lure triks som gjr lping LETTERE for bde kropp og sinn!



 

Styrk ben og core.

lfte bena opp fra bakken krever faktisk styrke, og ikke bare kondisjon! Det er ikke dermed sagt at du m bruke timesvis p gymmet, men hva med legge inn noen velser etter en lpetur en til to ganger i uka? Med disse to velsene kommer du faktisk lang vei

 

1 bens kneby:

Trener stabiliet rundt kneet, styrker bde forside og bakside av lr, utfordrer bde core, balanse og koordinasjon. Alle viktige elementer for en som lper.

Fokus p holde balansen og kom s langt ned som mulig. Motsatt arm og ben. Kjr 8-10 reps per ben. 3 runder.

Halv burpee:

Her skal du prve f hele fotslen i bakken. Alt for mange lpere pdrar seg skader i ankel, akilles og skinnlegg. Her jobber du bde med aktivere leggmusklene og tye akilles. Styrkemessig er dette en velse for core og hofteleddsbyer. 10 reps * 3.

Hold magen spent og ryggen rett i begge posisjoner.


Litt teknikk

Sparer deg undvendig belastning, fr deg fortere fra A til og gjr lping LETTERE. Noen enkle tips har jeg delt fr - jeg deler dem igjen :)

 

  1. Armbruk
    Hold armene i 90 graders vinkel i albueleddet og la armene pendle frem og tilbake langs kroppen. Det er ikke ndvendig med store armbevegelser. 
  2. Utnytt tyngdekraften
    Nr du lper skal du utnytte tyngdekraften ved la kroppen ha et kontrollert fall forover. Still deg opp og flytt vekten din frem p foten. Kjenn da hvordan kroppen din blir "dratt" fremover.  Dette vil gjre det lettere lande naturlig p forfot/mellomfot og gi deg mer fart fremover
  3. Steget starter i hofta
    Foten skal g i en sirkulr bevegelse, nesten som et hjul. Fr du til dette vil alt g lettere, og du fr bedre flyt i lpingen.

 

Pust riktig

Jeg vet mange sliter med dette. De fleste lpere har hva vi kaller et 2 pust pattern. Det vil si at vi puster inn p 2 innpuster og ut p 2 utpuster - i samme takt som man lper.

 

Spis og drikk riktig

Rd nummer 1 er investere i et drikkebelte!

Srg ogs for f i deg litt mat fr en lpetur. Kanskje ikke p vei ut dre, med tanke p hold, men si to timer fr en kt.

 

Oppvarming, tying og ty igjen!

Brukt 5-10 minutter p varme opp. Stopp og ty! Legg, lr og hofteleddsbyer. Fullfr kten din, s ty igjen.

Hvorfor?

Det forhindrer vonde og stramme legger p tur, og er s absolutt skadeforebyggende. Det er jo ikke til stikke inn under en stol at lping kan gi en del skader.

 



 

Begynn rolig.

Vi gjr gjerne omvendt. Setter avgrde i et voldsomt tempo for s mtte sakke ned. Begynn heller i et tempo som fles for lett! 

 

Riktige sko!

Det kan ikke understrekes godt nok. Riktige sko er viktig!

 

Flg meg gjerne p Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. nsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg flge Facebook siden min HER

 

Smil

Desiree

 

 

6 Kommentarer

Henriette Celin

15.09.2016 kl. 08:59
Veldig viktig med riktige sko og det spise riktig. De andre tipsene var nyttige, de visste jeg ikke ^^

Julie

15.09.2016 kl. 12:29
Hei, sliter veldig med f lastet inn siden din. Vrt slik over en uke n, ingen problem med andre blogger.

Mvh

Julie

Desiree

16.09.2016 kl. 08:28
Julie: Jeg har ikke gjort noen forandringer p siden min? Og jeg merker ikke noe selv? S rart?

Suzanne

16.09.2016 kl. 12:34
Veldig mange fine innspill! :D

Skoene du har p deg ser ut som Asics Gel-Noosa til barn, stemmer det?

De ser i hvertfall helt like ut som de vi har i butikken n. Jeg jobber i sportsbutikk. Har sett at du bruker disse skoene flere ganger tidligere, men flte jeg bare mtte si noe n. Som voksen trenger man mer sttte og demping enn det er i en barnesko. De fungerer kanskje helt ok til fritid og gjerne styrketrening, men jeg hper absolutt at du ikke lper joggeturer med dem..!

Desiree

16.09.2016 kl. 12:38
Suzanne: jeg er godt kjent med sko og lping, ogs disse:) ville ikke anbefalt andre lpe med dem, men jeg trives med det.
Jeg veier lite og har god teknikk, lpt med sko uten demping i mange r og trives med det :)
Men takk for at du deler :)

Inger Lise

17.09.2016 kl. 11:40
Jeg sliter med finne riktige sko, og har ftt ulike svar fra sportsbutikker om hva jeg br velge. Jeg legger nesten all vekt p utsiden av foten. Er ikke det overpronasjon? En butikk sier jeg da m ha oppbygging p innsiden som f.eks en kayano, mens den andre butikken sier motsatt...at jeg ikke kan ha oppbygging p innsiden for da vil jeg belaste utsiden enda mer... Hva er riktig??

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits