4 "forbudte" matvarer du kan spise med god samvittighet!

  • 17.09.2016, 10:16

For tre r siden startet jeg denne bloggen fordi jeg hadde lyst til vise folk at det leve sunt ikke trenger vre s komplisert.

 

Jeg hadde jobbet i treningsbransjen som personlig trener og kostholdsveileder i over syv r, og hadde etterhvert sett meg lei p trendy dietter, ja mat, nei mat, kompiserte treningsprogrammer og stadig nye "sannheter". Jeg mtte daglig mennesker som var det jeg kaldte "sunnhetsforvirret", og jeg forstr godt at folk blir forvirret nr man hrer s mye forskjellig.

 

Sannheten er at de fleste trender og metoder fungerer, det handler bare om finne det som fungerer for deg.

Min erfaring forteller meg at for folk flest fungerer det legge til mer frukt, grnt, proteiner og sunt fett i kostholdet.

Med et positivt fokus p det du kan spise mer av, forsvinner ofte det negative fokuset p det man kanskje trenger mindre av.

S med det i bakhode skal vi i dag se p 4 "forbudte" matvarer du trygt kan unne deg, uten at det skal gi deg drlig samvittighet!

 

 

Brd: For noen r siden gjorde lavkarbo sitt inntog i Norge, og brd ble over natten "ut". Det er mange gode grunner til at brd ikke trenger vre hovedingrediensen til bde frokost, lunsj og kvelds. Men det er helt klart plass til ett godt brd i ett balansert kosthold!

Grove brd er rike p kostfibere. Disse pvirker ikke blodsukkeret eller forbrenningen negativt.

Kostfiberene er viktig for en god tarmhelse. De er ogs med p redusere risikoen for en rekke kreftformer og livsstilsykdommer.

Korn er rikt p jern som transporterer oxygen til cellene vre.

Velg blant de groveste brdtypene, og lag et godt sammensatt mltid ved toppe brdet med masse godt, magert og proteinrikt plegg.

 

 

 

Banan: Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne skryte av denne frukten! Ja, den inneholder nesten dobbelt s mange kalorier som annen frukt, men de fleste balanserte kosthold tler en banan om dagen!

 

Banan er godt for benbygningen.

Inneholder store mengder potassium. Potassium bedrer vskebalansen i kroppen. Det hjelper ogs kroppen holde et normalt blodtrykk, det hjelper musklene dine til trekke seg sammen og det er essensielt for fornyelsen av nye celler.

Godt for fordyelsen..

Gir raskt energi.

Banan inneholder stoffer som ker produksjon av lykkehormonet serotonin.

Spis gjerne en banan om dagen, eller hva med bytte ut hvitt sukker med banan neste gang du skal bake - slik som jeg har gjort i DENNE oppskriften?

Potet: er nok en ting vi har ftt litt skrekken for, men det er absolutt ingenting i veien for bruke denne mettendes grnnsaken som er tilbehr p middagstallerkenen!

 

Poteter inneholder mye kalium.

Poteter inneholder B6. Dette er et vitamin som ikke lagres i kroppen. Derfor trenger vi det jevnlig.

Spiser du poteten med skallet p fr du litt ekstra fiber.

Potet er faktisk en god kilde til vitamin C.

Tenk at 1/8 del av middagstallerkenen skal brukes til tilbehr som potet, grovt brd og fullkornspasta. Aktive barn og voksne trenger gjerne litt mer.

 

 Grunnen til at jeg har valgt ta med denne er rett og slett fordi mange etterhvert har ftt den oppfattelsen at ALT som inneholder sukker er farlig.

Gang p gang ser jeg at folk som jobber med en livsstilsforandring fler et stort nederlag og gir litt opp fordi de har spist et kakestykke mer enn planlagt eller ikke klarte styre unna sjokoladen som lurte i skapet.

 

Sukker i seg selv er ikke skadelig. Problemet i r 2016 er bare at mange av oss for i oss alt for mye av det. Styrer man unna verstingene som brus, juice og godis i hverdagene, er det faktisk plass til et kakestykke "for mye" i ny og ne.

 

 

Flg meg gjerne p Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. nsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg flge Facebook siden min HER

 

Stort Smil

Desiree

3 Kommentarer

detkanfortgaagreit

17.09.2016 kl. 10:20
s greit vite =)

hper du fr en fin helg.

-linda marie

Henriette Celin

17.09.2016 kl. 10:35
Godt hre, hehe ^^

Kristine Larsen

17.09.2016 kl. 13:52
Flotte "tips" :D

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits