10.000 skritt om dagen - er det nok?

  • 19.09.2016, 17:28

Kjper du en skritt-teller, aktivitetsmler eller FITbit i dag er det stor sannsynlighet for at standarinnstillingen anbefaler minst 10.000 skritt om dagen. Du tenker kanskje at dette bunner i dyp forskining rundt hva som er best for din fysiske form og helse? Slik er det alts ikke!

De frste pedometerene, eller skritt-tellerene, som kom p markede i Japan i 1960 ble nemelig kalt "manpo - kei" som betyr 10.000 skritt-meter. S uten noen strre vitenskaplig bakgrunn enn det gr og gr og gr mange for fylle kvoten p 10.000 skritt om dagen.  Det er jo litt morsomt vite.

Veldig mange av dere har bde skritt tellere og aktivitetsmlere. Og hvordan dere bruker disse varierer i stor grad. Noen sidestiller 10.000 skritt om dagen med en god treningskt. Noen tenker at har jeg gtt 8000 skritt om dagen s er det et tegn p at jeg har en aktiv hverdag. Andre ser p 10.000 som et minstekrav p hverdagsaktivitet, mens andre tenker at dette er bra saker.

Hva stemmer?

La oss frst se p effekten av 10.000 skritt om dagen!

 

Bedre insulinflsomhet. Det yeblikket du nr 10.000 skritt om dagen eller mer faller risikoen for utvikle diabtes type 2. Dette kommer av at du utvikler en bedre insulinflsomhet. Har du allerede diabetes type 1 eller 2 er bedre insulinflsomhet veldig viktig! Bedre insulinflsomhet kan ogs bidra positivt til vekttap.

Mindre ondter.  g er noe av det beste du kan gjre for ryggen din, ikke bare for forebygge ryggproblemer, men det kan ogs lindre eksisterende ryggondter. 

Bra for fordyelsen. All aktivitet er bra forfordyelsen. En ting er at blodgjennomstrmningen gr fortere en annen er at magemusklene masserer tarmene og optimerer fordyelsen.  S om du sliter med hard mage eller oppblsthet - ut og g. 

Forebygger benskjrhet.  g, srlig i ulemdt terreng, er med p fremme knoklenes opptak av kalsium fra kosten og styrker knokler og ledd.

Hjerte og karsykdommer. 30 minutter aktivitet om dagen kan forlenge livet med flere r og har en rekke positive innvirkninger p ditt hjerte og karsystem.



 

 

Hva med kondisjon?

All aktivitet utover det kroppen din er vant med vil ha positiv innvirkining p din kondisjon. Er du inaktiv og utrent vil 10.000 skritt om dagen bety mye for din kondisjon- til begynne med. Etterhvert vil kroppen bli vant med denne aktivitetsmengden og fremgang vil bli til vedlikehold. nsker man da fortsette fremgangen m man ke belastningen ved g fortere eller i mer ulendt terreng - kanskje samle noen av disse 10.000 skrittene i lengre, sammenhengende gturer.

 

Kan disse 10.000 skrittene erstatte en treningskt?

Det kommer helt klart ann p hva dine treningsml er! Om mlet er generelt bedre helse viser punktene over at ja det kan det. 

 

Er det nyttig om man nsker g ned i vekt?

Avhengig av hvor fort du gr, alder og vekt forbrenner man mellom 400-600 kalorier ved g 10.000 skritt. nsker du g ned 0,5 kilo i uka trenger du et kaloriunderskudd p 500 kalorier om dagen, s  ke aktiviteten med 10.000 skritt er en veldig enkel mte gjre dette p. Jeg m da pressisere at om du kjper en skritt-teller i dag og kartlegger at du gr 6000 skritt i lpet av en vanlig hverdag m du n 16.000 om dagen for skape et kaloriunderskudd.

Er det nok?

For mange er det er det et stort helselft g 10.000 skritt om dagen. Noe s enkelt som g! S ja, jeg vil faktisk si at for utrolig mange er det nok. Og ikke bare det, kanskje det er det som skal til for at man p sikt nsker mer aktivitet inn i hverdagen sin?

Planlegg din egen suksess! Er et uttrykk jeg virkelig elsker. For selv om jeg liker sette meg hrete ml vet jeg at man kan komme like langt her i livet ved sette seg sm ml som man vet man kan oppn. Man m lre krabbe fr man kan lpe.

 

Hva skal til for klare g 10.000 skritt om dagen?

Vel i dag har jeg sittet p rumpa i nyaktig 9 timer! Jeg har gtt fra kontoret til kantinen og opp igjen, til do og fem minutter til toget. Det er 3051 skritt. Jeg skal klare 10.000 i dag, selv om det bare er 5 timer igjen av dagen min!

S 10.000 skritt om dagen nr du ved :

 

- Ta trappen

- Parker litt lengre unna p butikken

- Reis deg opp en gang i timen og ta en runde p kontoret

- Avtal en gende lunsjpause med en kollega

- Litt husarbeid

 

Husk at du kan lagre dine favorittinnlegg direkte p mobilen med gratisappen Bloglovin HER

Flg meg gjerne p Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. nsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg flge Facebook siden min HER

 

Stort Smil

Desiree

 

1 Kommentar

Marit

19.09.2016 kl. 19:52
https://m.youtube.com/watch?v=tbsL27e8soQ

Anbefaler sjekke denne :D digger pulsklokka mi. Den tvinger meg til f opp pulsen, ikke bare tusle turer ;)

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits