5 grunner til at du aldri fr de resultatene du forventer deg.

  • 04.10.2016, 12:01

Healthy Lifestyle
Licensed from: kentoh / yayimages.com


Torsdager, fredager og mandager jobber jeg fast med oppflgning av kundene mine. Dette har jeg gjort i snart 12 r n, men det er allikevel en del ting som aldri slutter overraske meg! Blant annet folks forventninger til sunn mat og trening. N skal det sies at de fleste av kundene mine blir klokere - ganske fort ogs, men jeg vet ogs at de respresenterer de fleste av dere der ute. "Alle" tenker som dem! S i dag vil jeg ta noen av de vanligste teamene som dukker opp i plenum.

 

Du har urealistiske forventninger til deg selv.

Om man kutter 500- 1000 kalorier fra kostholdet (mer enn det anbefales IKKE) og begynner trene 2-3 ganger i uka kan man forvente g ned 0,5- 1 kg i uka - i snitt. Om man er veldig overvektig kan man i noen tilfeller g ned mer, noen opplever at vekten gr litt raskere ned de frste ukene, noen gjr det ikke, men 0,5 - 1 kg er normalt. forvente noe mer av seg selv krever ekstreme dietter og ekstreme treningsmetoder, og vil mest sannsynlig (garanter) resultere i at du legger p meg mer etterp.

 

Du ser deg blind p vekta!

Og det er det flere rsaker til. Jeg kan sitte her si at vekt og utseende ikke burde vre motivasjonsfaktor nummer en. Og det burde det virkelig ikke vre, men jeg vet at for mange av dere s er det motivasjonen til komme i gang, s kan det godt vre at det er andre positive forandringer som fr deg til fortsette. Det hper i alle fall jeg!

S hvorfor ikke veie seg?

Om du veier deg hver dag gjennom en uke, s er jeg nesten sikker p at du fr 7 forskjellige resultater. Badevekten er et ekstremt drlig verkty for mle fremgang. Den pvirkes av hva du spiste dagen fr, hvor mye du har vrt p do, hvor lenge det er til du har mensen, om du har drukket mye eller lite de siste par dagene, den pvirkes til og med av hvilken vei den str p baderomsgulvet! Den kan heller ikke fortelle deg om du har gtt ned i fett, muskler eller vann. Og forskjellen p disse tre er ganske vesentlig. Kast den! Bruk mlebnd i stede. Ta fr og etter bilder. Og om du absolutt m veie deg gjr flgende:

  • Vei deg maks hver 14 dag.
  • Pass p at du veier deg om morgenen, fr du spiser, etter at du har vrt p do.
  • Ikke vei deg p en mandag. Ofte spiser man ekstra mat i helgen som binner vann til kroppen. Vei deg p onsdager eller fredager.
  • Vei deg alltid p samme dag.

For gi deg et bilde som viser hvor stor forskjell det er p 1 kg fett og 1 kg muskler! Badevekten vil vise det sammen, men du vil helt klart forandre deg!



Bilde er henter HER

 

Du legger for stor tiltro til hvor mye kalorier du forbrenner p trening

Regnskapsfreren min sa det s flott:

- Kiloene tar du av p kjkkenet, grammene tar du av p gymmet.

Det er helt riktig. For g ned i vekt m du ligge i kalori underskudd. 1 kilo p en uke tilsvarer et kaloriunderskudd p ca. 1000 kalorier om dagen eller 7000 kalorier i uka. For klare trene bort en kilo fett m du alts trene 1,5-2 timer 7 ganger i uka. For mange av oss er dette tid man ikke har.  For ikke snakke om at det er umulig opprettholde over tid! Den beste lsningen, for flertallet, er derfor gjre endringer i kosten, ke hverdagsaktiviteten og legge inn et par gode treningskter i uka.

HER kan du teste hvor mange kalorier treningen din forbrenner.

Jeg vil skyte inn:

- Kiloene tar du av p kjkkenet, vekta holder du p gymmet.

For en kropp i god fysisk form holder lettere unskede kilo p avstand. Tren, trall og vr glad!

 

 

Du spiser mer enn du tror.

-Jeg har nok spist for lite, hrer jeg s godt som hver gang jeg sender ut en kostplan til kundene mine

Nr de ser p mengden de spise fr og matmengden de fr av meg er det lett og tro. For mange m nesten doble mengden med mat. Det man da ikke er klar over at at de tidligere spise flere kalorier og mindre nring, i tillegg til at matvolumet var mindre!

 

Selv om du har hrt det fr forstr du ikke viktigheten av ditt indre milj!

Jeg skal ikke snakke om mindfullness, yin eller yang. Men ditt indre milj betyr s utrolig mye i forhold til ditt vekt tap! Du kan spise sunt, du kan trene riktig, men om ditt indre milj er i ubalanse kan dette vre grunnen til at du ikke lykkes! La oss se p noen enkle ting!

Kortisol

er et hormon som finnes naturlig i kroppen. Kortisol har flere viktige oppgaver i kroppen. Det er med p regulere blodtrykk, blodsukkerniv og din metabolisme. Vi trenger kortisol. Nr vi blir stresset ker kroppen produksjonen av kortisol, og nr vi roer oss ned synker kortisol nivet igjen. Dette er helt naturlig, og ikke negativt for kroppen. MEN, om du stadig befinner deg i stressede situasjoner eller er stresset over lang tid blir det kluss i maskineriet. Forhyet kortisol over lengre tid bidrar til at kroppen lagrer mer fett, og da srlig rundt midjen.

Serotonin

er nok et hormon. Dette er blant annet med p regulere din appetitt. Stress senker serotonin nivet i kroppen din slik at du fr mindre metthetsflelse. Nr kroppen har for lite serotonin fr du lyst til spise raske karbohydrater og sukker. Hvorfor det? Fordi den type mat serotonin produksjonen igjen. Det er jo flott, men kanskje ikke p sikt.

Det er viktig for meg presisere at en kropp som fungerer hndterer disse svingningene godt. Problemet oppstr om du har en hverdag som stadig setter deg i negativt, stressende situasjoner. Lite svn og generelt lite overskudd kan ogs vre grunn til tenne noen varsellamper. 

 

Lavt Tyroksin niv

eller lavt stoffskifte er s klart ogs en grunn til at noen sliter med f de resultatene de forventer seg.  Tilstanden kommer i flere grader, og det er fult mulig ligge innenfor "normalen" og allikevel oppleve problemer med vekt tap. Tilstanden er arvelig og sees i sammenheng med andre autoimmune tilstander som diabetes, leddgikt og revmatisme. Har du dette i familien og lurer p om du kan ha lavt stoffskifte kan det vre lurt ta en blodprve hos legen. 

 

Hva tenker du nr du leser dette?

 

Flg meg gjerne p Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. nsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg flge Facebook siden min HER

 

Stort Smil

Desiree

 

 

5 Kommentarer

Christina Kolle

04.10.2016 kl. 12:43
Takk for innlegge👏Den satt😂

Henriette

04.10.2016 kl. 15:48
Hei! Jeg har lavt stoffskifte og er til tider preget av dette. Har du noen tips til mat/oppskrifter som er ekstra bra spise for meg? Takk for fin blogg!

Desiree

04.10.2016 kl. 15:52
Henriette: Det er ikke noe som er srlig gunstif for deg spise, det er bare mye viktigere for deg spise sunt og balansert!

Monica

04.10.2016 kl. 16:51
Tusen takk for et kjempe motiverende innlegg 💪🏼💪🏼 har selv lavt stoffskifte - men prver tenke hva jeg spiser og blir inspirert av det du legger ut av oppskrifter.

Tusen takk for en super blogg 👍🏼👍🏼👍🏼

Lene

04.10.2016 kl. 20:56
Kjekt lese for meg som gir meg med trening s fort vekta ikke rikker seg. "jeg gr jo ikke ned likevel-tankegang" ;)

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits