5 ting du burde vite om forbrenningen din - og hvordan du gir den et BOOST!

  • 10.10.2016, 20:25

Det er en sammenheng mellom en sunn forbrenning og din helse, og da snakker jeg ikke bare om vekt, men ogs om energiniv, overskudd og en kropp som fungerer som den skal. En god forbrenning eller sunt stoffskifte handler nemlig ogs om hvordan kroppen omsetter og bruker den maten, den nringen du gir den.

Det er i frste ledd i forbrenningen din som srger for at alle organer, celler og vev fr det de trenger, noe som igjen bidrar til en fysisk opplevelse av overskudd.

Fysisk overskudd bidrar ogs til mentalt overskudd.

Mener n jeg!

 

VI ser p noen fakta som kan vre kjekke ha p klart for seg.

Diet scale and woman
Licensed from: alistaircotton / yayimages.com

 

Nutrition Heart Shows Healthy Food Nutrients And Nutritional
Licensed from: stuartmiles / yayimages.com



 

Er ikke stoffskifte og forbrenning det samme?

Vi kan dele din kaloriomsetning inn i to kategorier.

  • Basalstoffskifte.

Basalstoffskifte styres av hormoner produsert i skjoldbruskkjertelen

 

  • Muskelforbrenning

Muskleforbrenningen str for strstedelen av din kaloriomsetning. Jo strre muskelmasse man har jo bedre kaloriomsetning vil du derfor ha. Muskelforbrenningen pvirkes da ogs i stor grad av trening, bde kondisjon og styrke.

Ofte brukes begrepet stoffskifte og forbrenning om hverandre da begge er et begrep for kroppens evne til omsette mat til energi.

 

Betyr en god forbrenning at man er sunn?

P ingen som helst mte. Du kan ha bde hyt eller lav forbrenning og allikevel ha en sunn kropp, god helse eller omvendt.

Basalforbrenningen din er genetisk bestemt, men n har vi alt konstatert at det er muskelforbrenningen som er den strste kaloriomsetteren i kroppen, og denne pvirkes i veldig stor grad av din hverdag og din livsstil!

Men ogs hormonene i basalforbrenningen kan pvirkes av et godt kosthold og trening, som igjen skaper et godt milj for hormonbalansen i kroppen din, og dermed en bedre forbrenning.

  

Skal man trene styrke eller kondisjon for f hyere muskelforbrenning?

Ja takk begge deler!

Men nyere forskning viser alts at kter hvor man kombinerer hy puls og vekter er veldig bra for forbrenning og insulinflsomhet. Dette taler jo veldig bra for treningstrender som sirkeltrening, Kettelbells, X-fit, Tabata, osv.

 

Hva vil det si ha lavt stoffskifte?

Rett fra leveren.

Mange gr rundt med lavt stoffskifte, uten at de faktisk har et hormonelt problem som kan medisineres. Konsekvensen er at det tar litt lengre tid g ned i vekt, men denne formen for lavt stoffskifte kan ofte boostes ved endre kost og treningsvaner. 

 

 

Kan jeg gjre forbrenningen min drligere?

 

Det er helt klart ting som kan gjre forbrenningen din drligere. 

  • Hyt inntak av raske karbohydrater over lengre tid.
  • Stress
  • Lite svn

Dette er heldigvis reversibelt, og n skal vi se p hvordan du kan gi stoffskifte/forbrenningen din et skikkelig BOOST!

Prepare Food
Licensed from: MilanMarkovic78 / yayimages.com


 

 

1. Spis hyppige mltider dagen igjennom. 

 

2. Srg for et stabilt blodsukker. Hvordan fr man det?

Spis magre proteiner som kylling, kalkun, magert svinektt, biff, fisk, skallldyr, egg, kesam, cottage cheese, osv.

Velg grove kornprodukter, grove grnnsaker, br og frukt med hyt vsleinnhold.

Husk at hvert hovedmltid burde inneholde litt sunt fett. Tenk ntter, fr, oliven, avokado, planteoljer og fet fisk

 

3. Beveg deg. Visste du at det ogs er med p stabilisere blodsukkeret?

 

4. Trening. Strre muskelmasse = strre forbrenning.

 

5. Stress ned.  Bde fysisk og psykisk stress ker kroppens produksjon av kortilsol, som p sin side hemmer stoffskifte.

 

6. SMIL. Det har faktisk vist seg at det vre glad og smile motvirker de negative effektene av stress!

Flg meg gjerne p Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. nsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg flge Facebook siden min HER

 

Smil

Desiree


 

4 Kommentarer

AnetteF

11.10.2016 kl. 22:32
Hei,

Jeg lurte p punkt 1 om ke forbrenningen, spise hyppige mltider, stemmer dette? Det er s mange artikler om at dette er "gammeldags" oppfatning.

Desiree

12.10.2016 kl. 07:06
AnetteF:
Det er alltid to sider av en sak :)

1. spise hver 2-3 time gir for folk flest god blofsukker kontroll. Og et stabilt blodsukker er svrt fordelaktig for fettforbrenningen.

2. spise mat utgjr et mer arbeid for kroppen som alltid vil gi kt forbrenning, fordi kroppen m utfre en oppgave.

S om hyppige mltider ker forbrenningen p den mten mange tenker p kt forbrenning strides man enn om, men det har veldig mange positive effekter (for de fleste).

Maret

19.10.2016 kl. 16:30
Feigt ikke trre poste en konstruktiv kommentar som setter sprsmlstegn med din kompetanse til drive kostholdsveiledning etter et 3 mneders kurs i PT..

Desiree

20.10.2016 kl. 12:12
Maret:

Gunnen til at jeg ikke postet kommentaren din er enkel.

1. du kom ikke med noen konkrete feil.
2. du snakket stygt og nedlatende om meg, uten vite noe som helst om meg og min utdannelse, som strekker seg lengre enn en 3 mndeders PT utdannelse.
3. du la ikke igjen e post slik at jeg hadde mulighet til ta dette med deg personlig, noe som kanskje ville vre det voksne gjre.

Jeg har forskt sende deg mail, men du har lagt igjen en falsk epost - det synes jeg er ufint gjort av deg, s her er mailen jeg har prvd sende deg:

Hei p deg Marte :)

Om noen gr inn p din arbeidsplass og mener at du ikke gjr jobben din rett, samler du da sammen alle dine kolleger, kunder, venner, familie, osv, osv og lar dem ta del i den diskusjonen?

Det er jeg ganske sikker p at du ikke gjr, og det er heller ingen som kan kreve av deg eller forvente at du gjr. P samme mte som at jeg ikke trenger la deg snakke nedsettende om meg og min utdannelse, i det offentlige rom. Men jeg tar gjerne diskusjonen med deg, da m du bare komme med noen konkrete tilbakemeldinger :)

Om det er noen konkrete feil du mener jeg har kommet med i dette innlegget s skal jeg s klart sjekke kildene mine. Men da tror jeg du m ta for deg vektklubben.no, Grethe Rode, Easy Life, Fedon Metoden, Vektvokterne, osv som alle sammen sier mye av det samme som her.

Mvh

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits