5 ting du burde vite om forbrenningen din - og hvordan du gir den et BOOST!

  • 10.10.2016, 20:25

Det er en sammenheng mellom en sunn forbrenning og din helse, og da snakker jeg ikke bare om vekt, men også om energinivå, overskudd og en kropp som fungerer som den skal. En god forbrenning eller sunt stoffskifte handler nemlig også om hvordan kroppen omsetter og bruker den maten, den næringen du gir den.

Det er i første ledd i forbrenningen din som sørger for at alle organer, celler og vev får det de trenger, noe som igjen bidrar til en fysisk opplevelse av overskudd.

Fysisk overskudd bidrar også til mentalt overskudd.

Mener nå jeg!

 

VI ser på noen fakta som kan være kjekke å ha på klart for seg.

Diet scale and woman
Licensed from: alistaircotton / yayimages.com

 

Nutrition Heart Shows Healthy Food Nutrients And Nutritional
Licensed from: stuartmiles / yayimages.com



 

Er ikke stoffskifte og forbrenning det samme?

Vi kan dele din kaloriomsetning inn i to kategorier.

  • Basalstoffskifte.

Basalstoffskifte styres av hormoner produsert i skjoldbruskkjertelen

 

  • Muskelforbrenning

Muskleforbrenningen står for størstedelen av din kaloriomsetning. Jo større muskelmasse man har jo bedre kaloriomsetning vil du derfor ha. Muskelforbrenningen påvirkes da også i stor grad av trening, både kondisjon og styrke.

Ofte brukes begrepet stoffskifte og forbrenning om hverandre da begge er et begrep for kroppens evne til omsette mat til energi.

 

Betyr en god forbrenning at man er sunn?

På ingen som helst måte. Du kan ha både høyt eller lav forbrenning og allikevel ha en sunn kropp, god helse eller omvendt.

Basalforbrenningen din er genetisk bestemt, men nå har vi alt konstatert at det er muskelforbrenningen som er den største kaloriomsetteren i kroppen, og denne påvirkes i veldig stor grad av din hverdag og din livsstil!

Men også hormonene i basalforbrenningen kan påvirkes av et godt kosthold og trening, som igjen skaper et godt miljø for hormonbalansen i kroppen din, og dermed en bedre forbrenning.

  

Skal man trene styrke eller kondisjon for å få høyere muskelforbrenning?

Ja takk begge deler!

Men nyere forskning viser altså at økter hvor man kombinerer høy puls og vekter er veldig bra for forbrenning og insulinfølsomhet. Dette taler jo veldig bra for treningstrender som sirkeltrening, Kettelbells, X-fit, Tabata, osv.

 

Hva vil det si å ha lavt stoffskifte?

Rett fra leveren.

Mange går rundt med lavt stoffskifte, uten at de faktisk har et hormonelt problem som kan medisineres. Konsekvensen er at det tar litt lengre tid å gå ned i vekt, men denne formen for lavt stoffskifte kan ofte boostes ved å endre kost og treningsvaner. 

 

 

Kan jeg gjøre forbrenningen min dårligere?

 

Det er helt klart ting som kan gjøre forbrenningen din dårligere. 

  • Høyt inntak av raske karbohydrater over lengre tid.
  • Stress
  • Lite søvn

Dette er heldigvis reversibelt, og nå skal vi se på hvordan du kan gi stoffskifte/forbrenningen din et skikkelig BOOST!

Prepare Food
Licensed from: MilanMarkovic78 / yayimages.com


 

 

1. Spis hyppige måltider dagen igjennom. 

 

2. Sørg for et stabilt blodsukker. Hvordan får man det?

Spis magre proteiner som kylling, kalkun, magert svinekøtt, biff, fisk, skallldyr, egg, kesam, cottage cheese, osv.

Velg grove kornprodukter, grove grønnsaker, bær og frukt med høyt væsleinnhold.

Husk at hvert hovedmåltid burde inneholde litt sunt fett. Tenk nøtter, frø, oliven, avokado, planteoljer og fet fisk

 

3. Beveg deg. Visste du at det også er med på å stabilisere blodsukkeret?

 

4. Trening. Større muskelmasse = større forbrenning.

 

5. Stress ned.  Både fysisk og psykisk stress øker kroppens produksjon av kortilsol, som på sin side hemmer stoffskifte.

 

6. SMIL. Det har faktisk vist seg at det å være glad og smile motvirker de negative effektene av stress!

Følg meg gjerne på Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. Ønsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg å følge Facebook siden min HER

 

Smil

Desiree


 

4 Kommentarer

AnetteF

11.10.2016 kl. 22:32
Hei,

Jeg lurte på punkt 1 om å øke forbrenningen, spise hyppige måltider, stemmer dette? Det er så mange artikler om at dette er "gammeldags" oppfatning.

Desiree

12.10.2016 kl. 07:06
AnetteF:
Det er alltid to sider av en sak :)

1. Å spise hver 2-3 time gir for folk flest god blofsukker kontroll. Og et stabilt blodsukker er svært fordelaktig for fettforbrenningen.

2. Å spise mat utgjør et mer arbeid for kroppen som alltid vil gi økt forbrenning, fordi kroppen må utføre en oppgave.

Så om hyppige måltider øker forbrenningen på den måten mange tenker på økt forbrenning strides man ennå om, men det har veldig mange positive effekter (for de fleste).

Maret

19.10.2016 kl. 16:30
Feigt å ikke tørre poste en konstruktiv kommentar som setter spørsmålstegn med din kompetanse til å drive kostholdsveiledning etter et 3 måneders kurs i PT..

Desiree

20.10.2016 kl. 12:12
Maret:

Gunnen til at jeg ikke postet kommentaren din er enkel.

1. du kom ikke med noen konkrete feil.
2. du snakket stygt og nedlatende om meg, uten å vite noe som helst om meg og min utdannelse, som strekker seg lengre enn en 3 måndeders PT utdannelse.
3. du la ikke igjen e post slik at jeg hadde mulighet til å ta dette med deg personlig, noe som kanskje ville være det voksne å gjøre.

Jeg har forsøkt å sende deg mail, men du har lagt igjen en falsk epost - det synes jeg er ufint gjort av deg, så her er mailen jeg har prøvd å sende deg:

Hei på deg Marte :)

Om noen går inn på din arbeidsplass og mener at du ikke gjør jobben din rett, samler du da sammen alle dine kolleger, kunder, venner, familie, osv, osv og lar dem ta del i den diskusjonen?

Det er jeg ganske sikker på at du ikke gjør, og det er heller ingen som kan kreve av deg eller forvente at du gjør. På samme måte som at jeg ikke trenger å la deg snakke nedsettende om meg og min utdannelse, i det offentlige rom. Men jeg tar gjerne diskusjonen med deg, da må du bare komme med noen konkrete tilbakemeldinger :)

Om det er noen konkrete feil du mener jeg har kommet med i dette innlegget så skal jeg så klart sjekke kildene mine. Men da tror jeg du må ta for deg vektklubben.no, Grethe Rode, Easy Life, Fedon Metoden, Vektvokterne, osv som alle sammen sier mye av det samme som her.

Mvh

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt på ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Søk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits