5 nkler til varig vektreduksjon!

  • 12.10.2016, 08:55

I en jungel av treningstips, kostholdsrd, nettsider, bker, blader, fagpersoner, dietter, produkter og myter er det ikke vanskelig finne en metode for g ned i vekt. Det meste fungerer i en periode. Og selv om jeg vet at det ikke er det du har lyst til hre - g ned i vekt er den enkleste delen av jobben. Underskelser viser at 2% av de som gr ned i vekt klarer opprettholde vekt tapet 2 r etter... De aller, aller fleste av oss har prvd g ned i vekt bde, en og to og tre ganger - uten at det lykkes holde kiloene borte for godt!

I dag skal vi se p hvorfor det er s vanskelig, og hva man kan gjre?

woman weight loss silhouette
Licensed from: adrenalina / yayimages.com


La oss frst se p to viktige ting du trenger vite om kroppen din etter en vektreduksjon.

1. Det er tre ting som bestemmer hvor mange kalorier du trenger per dagen. Alder, vekt og aktivitetsniv. S om du veier 90 kg og gr ned til 80 kg trenger kroppen din frre kalorien enn tidligere for opprettholde vekten. 

2. For g ned i vekt trenger du skape et kaloriunderskudd. Uten dette er det ikke mulig g ned i vekt. Den positive effekten av ligge i kaloriunderskudd er at du gr ned i vekt, den negative er at kroppen din tror den er i hungersnd og skrur ned forbrenningen. Dette er s klart reversibelt! Nr du er ferdig med g ned i vekt, og skal legge til kalorier igjen er det derfor viktig at du gjr dette gradvis. Man anbefaler at man ker kaloriinntaket med 100-200 kalorier i uka.

S utifra dette kan vi alts dra frem to viktige punkter for holde vekten:

1. Finn ditt nye kaloribehov

2. k matmengden gradvis opp til dette kaloribehovet

Men det er flere ting vi kan gjre for opprettholde vekten!

3. Spis for g ned i vekt, tren for holde vekten. Jeg pleier alltid si at 70% av vektreduksjonen kommer fra endringer i kostholdet, men at gode treningsvaner gjr det lettere holde vekten etterp. Dette er det flere rsaker til:

  • Trening tillater deg spise flere kalorier, selv om du n har en lavere vekt og et lavere kaloribehov.
  • Trening hjelper deg opprettholde forbrenningen din.
  • En kropp i god form har bedre forbrenning enn en kropp i drlig form.
  • Trening viser seg vre en god motivasjonsfaktor for spise sunt.

Da er vi oppe i 3 nkler:

1. Finn ditt nye kaloribehov

2. k matmengden gradvis opp til dette kaloribehovet

3. Tren for ke forbrenningen

 

 

 

 

4. Det tar tid bygge nye vaner. Og det er kanskje her de fleste sliter. S lenge livet gr p skinner klarer man holde seg til nye rutiner, men med en gang noe krever mer av oss, hverdagen blir utsatt for litt press, er det utrolig lett falle tilbake til gamle vaner. Gamle vaner = gammel vekt. Mitt beste rd er at du skal tillate deg at dette skjer en gang i blant. For snn er livet for alle en gang i blant. For hver gang du velger jobbe videre med dine nye vaner vil det bli lettere. Hvem vil du vre? Den som tenker at n er alt bortkastet, gir opp og gr tilbake til startstreken? Eller den som tenker, shit happens og jobber videre?

 

1. Finn ditt nye kaloribehov

2. k matmengden gradvis opp til dette kaloribehovet

3. Tren for ke forbrenningen

4. Vr forberedt p at feile en er del av fremgangen

5. Et evig prosjekt?

5. Det kan kanskje virke som et evig prosjekt for noen, men det er viktig huske at du har levd med den livsstilen du har hatt - kanskje hele livet. Da er det heller ikke s rart at det tar tid bygge nye, varige vaner. Man kan velge se p det faktum med motlshet, eller du kan velge se p det med glede. Gjr det til ditt eget lille hjerteprosjekt. Planlegg, nyt, kos deg med det, vr tlmodig. Let etter gleden i de gode valgene og alt det positive det gir deg.



 

Flg meg gjerne p Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. nsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg flge Facebook siden min HER

 

Smil

Desiree

 

 

 

7 Kommentarer

Ragnhild

12.10.2016 kl. 11:10
Hei! Hvordan regner du ut kaloribehovet, evt om du har tips til en kalkulator? Prvd diverse kalorikalkulatorer, men de viser alt fra 1900kcal til 2600 kcal. Ganske stort hopp.. Digger bloggen din forresten!

Desiree

12.10.2016 kl. 11:12
Ragnhild: Mener vektklubben.no og iform har :)
Takk :)

June

12.10.2016 kl. 11:49
Da blir man jo ndt til teller kalorier hele tiden?

Desiree

12.10.2016 kl. 12:25
June: Det synes jeg ikke :) tenker bare at det er viktig vre bevist at man trenger litt mindre mat enn tidligere :)

Hilde

13.10.2016 kl. 09:14
Hvorfor slettet du kommentaren min? Fordi du tok feil???

Desiree

13.10.2016 kl. 09:37
Hilde: Jeg har ikke slettet noen :) men jeg godkjenner ikke usaklig svada nr folk ikke legger igjen eposten sin :)

Marit

13.10.2016 kl. 13:12
Flott innlegg, Desiree! :)

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits