5 nøkler til varig vektreduksjon!

  • 12.10.2016, 08:55

I en jungel av treningstips, kostholdsråd, nettsider, bøker, blader, fagpersoner, dietter, produkter og myter er det ikke vanskelig å finne en metode for å gå ned i vekt. Det meste fungerer i en periode. Og selv om jeg vet at det ikke er det du har lyst til å høre - å gå ned i vekt er den enkleste delen av jobben. Undersøkelser viser at 2% av de som går ned i vekt klarer å opprettholde vekt tapet 2 år etter... De aller, aller fleste av oss har prøvd å gå ned i vekt både, en og to og tre ganger - uten at det lykkes å holde kiloene borte for godt!

I dag skal vi se på hvorfor det er så vanskelig, og hva man kan gjøre?

woman weight loss silhouette
Licensed from: adrenalina / yayimages.com


La oss først se på to viktige ting du trenger å vite om kroppen din etter en vektreduksjon.

1. Det er tre ting som bestemmer hvor mange kalorier du trenger per dagen. Alder, vekt og aktivitetsnivå. Så om du veier 90 kg og går ned til 80 kg trenger kroppen din færre kalorien enn tidligere for å opprettholde vekten. 

2. For å gå ned i vekt trenger du å skape et kaloriunderskudd. Uten dette er det ikke mulig å gå ned i vekt. Den positive effekten av å ligge i kaloriunderskudd er at du går ned i vekt, den negative er at kroppen din tror den er i hungersnød og skrur ned forbrenningen. Dette er så klart reversibelt! Når du er ferdig med å gå ned i vekt, og skal legge til kalorier igjen er det derfor viktig at du gjør dette gradvis. Man anbefaler at man øker kaloriinntaket med 100-200 kalorier i uka.

Så utifra dette kan vi altså dra frem to viktige punkter for å holde vekten:

1. Finn ditt nye kaloribehov

2. Øk matmengden gradvis opp til dette kaloribehovet

Men det er flere ting vi kan gjøre for å opprettholde vekten!

3. Spis for å gå ned i vekt, tren for å holde vekten. Jeg pleier alltid å si at 70% av vektreduksjonen kommer fra endringer i kostholdet, men at gode treningsvaner gjør det lettere å holde vekten etterpå. Dette er det flere årsaker til:

  • Trening tillater deg å spise flere kalorier, selv om du nå har en lavere vekt og et lavere kaloribehov.
  • Trening hjelper deg å opprettholde forbrenningen din.
  • En kropp i god form har bedre forbrenning enn en kropp i dårlig form.
  • Trening viser seg å være en god motivasjonsfaktor for å spise sunt.

Da er vi oppe i 3 nøkler:

1. Finn ditt nye kaloribehov

2. Øk matmengden gradvis opp til dette kaloribehovet

3. Tren for å øke forbrenningen

 

 

 

 

4. Det tar tid å bygge nye vaner. Og det er kanskje her de fleste sliter. Så lenge livet går på skinner klarer man å holde seg til nye rutiner, men med en gang noe krever mer av oss, hverdagen blir utsatt for litt press, er det utrolig lett å falle tilbake til gamle vaner. Gamle vaner = gammel vekt. Mitt beste råd er at du skal tillate deg at dette skjer en gang i blant. For sånn er livet for alle en gang i blant. For hver gang du velger å jobbe videre med dine nye vaner vil det bli lettere. Hvem vil du være? Den som tenker at nå er alt bortkastet, gir opp og går tilbake til startstreken? Eller den som tenker, shit happens og jobber videre?

 

1. Finn ditt nye kaloribehov

2. Øk matmengden gradvis opp til dette kaloribehovet

3. Tren for å øke forbrenningen

4. Vær forberedt på at å feile en er del av fremgangen

5. Et evig prosjekt?

5. Det kan kanskje virke som et evig prosjekt for noen, men det er viktig å huske at du har levd med den livsstilen du har hatt - kanskje hele livet. Da er det heller ikke så rart at det tar tid å bygge nye, varige vaner. Man kan velge å se på det faktum med motløshet, eller du kan velge å se på det med glede. Gjør det til ditt eget lille hjerteprosjekt. Planlegg, nyt, kos deg med det, vær tålmodig. Let etter gleden i de gode valgene og alt det positive det gir deg.



 

Følg meg gjerne på Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. Ønsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg å følge Facebook siden min HER

 

Smil

Desiree

 

 

 

7 Kommentarer

Ragnhild

12.10.2016 kl. 11:10
Hei! Hvordan regner du ut kaloribehovet, evt om du har tips til en kalkulator? Prøvd diverse kalorikalkulatorer, men de viser alt fra 1900kcal til 2600 kcal. Ganske stort hopp.. Digger bloggen din forresten!

Desiree

12.10.2016 kl. 11:12
Ragnhild: Mener vektklubben.no og iform har :)
Takk :)

June

12.10.2016 kl. 11:49
Da blir man jo nødt til å teller kalorier hele tiden?

Desiree

12.10.2016 kl. 12:25
June: Det synes jeg ikke :) tenker bare at det er viktig å være bevist at man trenger litt mindre mat enn tidligere :)

Hilde

13.10.2016 kl. 09:14
Hvorfor slettet du kommentaren min? Fordi du tok feil???

Desiree

13.10.2016 kl. 09:37
Hilde: Jeg har ikke slettet noen :) men jeg godkjenner ikke usaklig svada når folk ikke legger igjen eposten sin :)

Marit

13.10.2016 kl. 13:12
Flott innlegg, Desiree! :)

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt på ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Søk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits