Det eneste kostholdsrdet som alltid virker.

  • 30.11.2016, 19:00

Frokost i dag ble to knekkebrd slengt sammen med litt plegg og noen ntter. Det kunne vrt sunnere, men den kunne ogs vrt mer usunn! P middagsmenyen str det kyllingbryst med masse deilige grnnsaker og gratinert fullkornspasta. Kylling og grnnsaker er de fleste enige om er sunt, pasta strides det stadig om. 

 

For hva er det som avgjr om maten er sunn eller ikke?

Er det hvor mye kalorier det er i den? Eller er det hvor mye nring den tilfrer kroppen? Kanskje det er mten kroppen bryter maten ned? Eller hvordan den er produsert? Er det navnet? 

Etter trening pleier jeg fylle opp med en halv liter sjokolademelk. For meg er det sunt. Det er sunt for meg fordi jeg trener mye. Fordi jeg lper mange kilometer i uka og trener tung styrke. Fordi min kropp trenger pfyll slik at den fr overskudd nok til restituere seg og bygge god form. Dette er sunt for meg, for andre ville det vrt usunt, fordi deres aktivitetsniv og kropp ikke har de samme behov som min.

kategorisere bestemt mat som sunn og usunn blir for enkelt. Det tar ikke hensyn til din livssituasjon, aktivitetsniv, alder, mlsetninger eller livsstil. Og det er vel egentlig ingen mat eller nringsmidler som i seg selv har fetende egenskaper eller som ene og alene har ansvaret for din helse? God eller drlig?  Jeg tror de fleste av oss en enige om at det er stor forskjell p spise sjokolade en gang i uka og spise det vr dag?

Sammenheng og mengde er i min verden viktigere ord enn sunn og usunn! 

Vr mer bekymret for det du ikke spiser enn det du spiser!



 

Det eneste kostholdsrdet som alltid virker er at du faktisk m finne ut hva som er riktig for deg, din hverdag og din kropp. Vi er alle forskjellige bde p innsiden og utsiden. 

Men hvor skal man starte?!

 



 

Sm endringer over tid blir til store endringer! Jeg m f lov til sitere en av deltagerene p FIT online BOOTCAMP!

 

Hei Desiree Andersen


Jeg har fulgt prinsippene dine (mine n) siden 1. juli. Oppskrifter, visdomsord og treninger har jeg brukt som inspirasjon men gjort mine egne vrier etter hva jeg liker, passer min hverdag og hva jeg synes er gy. Vekta viser -27kg s jeg er godt fornyd og selv om jeg har igjen ca 5 kg blir fokus n finne ut hvordan jeg stabiliserer vekta.
Hvorfor har jeg lykkes?


- bevisstgjring p proteiner til alle mltidene
- tilpasset mltidene s de passer meg og inneholder det som gir meg lang metthetsflelse
- endret innstillng til hvor mye br jeg kan spise til et mltid (tidligere ville jeg oppfattet det som uakseptabel frtsing)
- kt mengden ren kylling, fisk, kjtt som er en middagsporsjon
- minimalt med sukker, fint hvetemel og brd
- gjort avtaler med meg selv fr hotellsamlinger utenlandsreiser mm, hva skal jeg tillate meg? hva koser jeg meg med og hva unngr jeg? 
- mye mosjon stabilt gjennom hele perioden, men ikke presset kroppen nr jeg har vrt halvtufs og bortsett fra litt forkjlelse har jeg holdt meg frisk
- er jeg sulten, eller kjenner at blodsukker faller s spiser jeg et ekstra mltid, har alltid noe i veska selv om det sjelden brukes

N kommer den vanskligste perioden med stabilisering og hvorfor kommer jeg til lykkes?


- Grunnkostholdet trives jeg med, er ikke for avansert, blir mett s det er rutinen n og vil fortsette med det
- Ekstraenergien vil vre tillate seg litt mer i ulike sosiale settinger
- Jeg er lettere og dermed er ogs en del typer fysisk aktivitet letter gjennomfre
- Har gjort avtale med en annen om mnedlig status/oppflging av trening, en fast treningsavtale i uka - slik vil det vre lettere vre f mosjonert litt tyngre dager

N gleder jeg meg til advent og skal ut en tur i det fine solskinnet n og deretter pynte litt :-)

 

De fleste av oss har prvd slankekuren eller dietten. De fleste har erfart hvordan det er forholde seg til mat kategorisert som usunn. Og de fleste av oss har erfart at det ikke funker over tid. S hvorfor ikke prve noe nytt? 

 

Jeg pleier selv si at du ikke trenger kutte ut noe som helst nr du nsker legge om kostholdet. Start med legge til de tingene du fler du har godt av, som fles godt og spise, du blir glad av gir deg god energi. De fleste av oss er s vant til nei mat, at ting skal vre usunt og forbudt at vi nesten ikke tror at det kan vre s enkelt. Men det er det!

Flg meg gjerne p Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. nsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg flge Facebook siden min HER

 

Stort Smil

Desiree

 

5 Kommentarer

Victoria Larsen

30.11.2016 kl. 19:06
S enig! Veldig lrerrikt innlegg :)

30.11.2016 kl. 19:17
Enig!

Julie

01.12.2016 kl. 07:09
Enig!

Meg gr det sakte, men sikkert nedover (i vekt) med.

Jeg har ikke vrt med p noen av dine online kurs, hadde planer, men de har blitt utsatt pga familire rsaker.

Allikevel:

Ved lese bloggen din, og flge deg p snap fra april, s har jeg gtt ned 17kg!

Jeg har fortsatt noen kg igjen, og den siste tiden har vekten gtt saktere ned, s det er vel p tide se igjennom vaner p nytt.

Desiree: St p! :-D Slike ting hper jeg er inspirerende for deg ogs :-) S du fortsetter dele med oss, og blogge :-)

Du har vist meg at sunn mat er enkelt, og resultatet vises p hele familien min :-)

Trine

01.12.2016 kl. 11:53
Hei! Er det for seint melde seg p?

Desiree

01.12.2016 kl. 13:13
Trine: Nei :) Sndag gr tilbudet ut :)

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits