Trtt, sliten og lite energi? 4 ting du kanskje ikke spiser, men burde!

  • 08.12.2016, 10:07

Trtt og sliten er nesten den nye folkesykdommen. 

Det kan vre mange gunner til at man stadig kapitulerer p sofaen, sovner tidlig, men vkner trtt og fler at man har lite energi. En travel hverdag og mye stress fr ofte skylden, men lsningen er kanskje nrmere enn du tror.

En kropp med god energi, mer ork og utholdenhet starter nemlig innenifra!

4 ting du burde spise for god energi og mer overskudd:

 

JERN

Er et utrolig viktig mineral som hjelper kroppen lever oksygen til cellene vre - slik at de kan produsere energi! Gode kilder er magert kjtt, sjmat, bnner, ntter, spinat og innmat.

Jern fra planter tas best opp i kroppen om man spiser det sammen med kjtt/fisk eller ting som inneholder vitamin - C. Som for eksempel sitrus, brokkoli, paprika og tomater. Vitamin C er uansett noe vi burde prioritere p denne tiden av ret! Ikke sant?

 



Shutterstock

 

VITAMIN D

Solskinns vitaminet. De fleste av oss vet at vi nordmenn fr i oss lite vitamin D i vinterhalvret, men de frreste av oss gjr tiltak eller tar dette p alvor. Vitamin D spiller en viktig rolle for bde immunforsvar og hormonbalanse, og jenter - da trenger jeg kanskje ikke si mer?

Nr vi ikke fr i oss vitamin D gjennom eksponering av solen finner du det i melk, ost, eggeplommer og fet fisk. Tar du det som tilskudd er det kjekt vite at kroppen tar best opp vitamin D nr du spiser det sammen med litt fett.

 

MAGNESIUM

Og om du ikke er flink til f i deg dine "fem om dagen" kanskje du blir det n. Magnesium finner du nemlig grnne grnnsaker, salater, ntter, fr og havregryn. Mangel p magnesium kan fre til:

 

- Lite energi og overskudd

- Svnproblemer

- Du blir irritabel

- Du fler deg litt "nede"

- Lavt blodtykk

Det er viktig vite at du burde ta vitamin D sammen med magnesium. Disse jobber sammen og en mangel p magnesium vil hemme opptaket av vitamin D.

 

 

OMEGA 3

Vi vet det er sunt, vi vet at vi trenger det, men allikevel er dette noe mange av oss neglisjerer.

Fr du for lite Omega 3 kan du oppleve:

- Trtthet

- Trr hud

- Hr og negler som knekker lett

- Svnproblemer

- Depresjoner

- Drlig konsentrasjon og hukommelse

Du vet det nok, men Omega 3 finner du i fet fisk, kologiske egg, soyabnner, ntter, fr og spinat

Collard Greens
Licensed from: onionhead / yayimages.com

 

SOM ET LITE PUNKT NUMMER 5 m jeg f lov til ta med frisk luft, trening og fysisk aktivitet. Jeg vet at det ofte er det siste man har lyst til nr man er sliten, men jeg er ganske sikker p at du bare trenger prve EN gang, s skjnner du hva jeg mener.

En god helse som er i stand til takle hverdagen p best mulig mte starter innenifra.



Stort Smil

Desiree

 

 

 

 

 

 

4 Kommentarer

Victoria Larsen

08.12.2016 kl. 13:15
s fint innlegg :)

Christina

08.12.2016 kl. 14:06
Takk for pminnelse❤ dette er jeg ALTFOR drlig til passe p! Tidvis s trtt at trene spruter, s her blir det skjerpings!

Heidi

08.12.2016 kl. 14:14
Kjempefint innlegg! :-)

Kommer det noen flere runder med fit p 30 dager? du er virkelig en inspirasjon til f med ut trene, samt lage flere gode ting fra dine oppskrifter. Takk for at du er s inspirerende :)

Desiree

08.12.2016 kl. 14:34
Heidi: Ingen januar uten FIT p 30 vel ;)
Det vil komme i litt nytt format, men jeg lover at det ikke vil vre noe drligere enn tidligere r.

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits