Ukas lesersprsml; hva kan jeg gjre for lindre en forspist, vond og oppblst mage?

  • 19.12.2016, 09:37

 

Dere som har fulgt bloggen min en stund har ftt disse rdene tidligere, men sprsmlet dukker stadig opp bde p snap, mail og i kommentarfeltet. Kanskje ikke s rart i - det er tross alt that time of year! Gode ting kan ikke gjentas ofte nok, og jeg er helt sikker p at jeg ikke er den eneste som trenger en slik liten pminnelse en gang i blant.

Jeg elsker jul! Lange frokoster, koselige familiemiddager, to- tre retter og masse godis. LOVE it! Det jeg ikke elsker er vre oppblst, daff i kroppen og vondt i magen! Og med disse tipsene slipper jeg det!




Shutterstock

 

1. Start dagen med en kopp varmt vann med sitron  og ingefr.

Dette har hvert en trend lenge. Den varme vannet gir fordyelses-systemet ditt en myk start p dagen. Har du frst ftt vondt i magen vil denne varme drikken ogs virke lindrende.

Ginger and lemon tea
Licensed from: Grafvision / yayimages.com


 

2. Drikk vann dagen igjennom.

Nr du plutselig inntar store mengder sukker, stivelse, salt og fett binner kroppen mye vann!

drikke mer vann er med p rense kroppen, hjelper fordyelsen p vei og skyller ut mye grums som samler seg i kroppen ved et plutselig inntak av mindre sunne saker.

 

3. Kutt litt ned p kornproduktene.

Selv om man ikke har glutenallergi opplever flere at de blir mindre oppblst og fr bedre fordyelse av kutte ned (ikke ut) p kornprodukter. 

Gluten er et protein som friske tarmer fint klarer hndtere i normale mengder. Problemet ligger nok heller i at vi i dag spiser mye mer gluten enn vi gjorde fr i tiden!

Ikke bare spiser vi flere produkter laget p hvete, rug og bygg, men mange ferdigprodukter, halvstekte brd og bakevarer er faktisk tilsatt ekstra gluten, noe mange nok ikke er klar over.

 

Velg grove produkter, gjerne av havre, spelt, rug eller bygg.

 




 

4. Beveg deg.

En ting er at hjelper p de ekstra kaloriene, og at det faktisk fles godt bevege p en karbo-daff kropp.

En annen ting er at det hjelper p blodsirkulasjonen som gjr at tarmer og fordyelse jobber bedre og raskere. Det er ikke sikkert at dem helt husker hvordan man fordyer hvitt mel, gjr, sukker og marsipan...

 

5. Ikke vei deg p mandag. Eller 1. 2. 3. nyttrsdag.

Bare ikke gjr det. Det er rett og slett ingen grunn!

Du legger ikke p deg 3 kilo av en helg! Kroppen tar til seg masse vann og det ligger nok en del igjen i fordyelsessystemet som kroppen vil bruke noen ekstra dager med bearbeide. Venter du til fredag s er jeg sikker p at minst 2,5 av de kiloene er borte igjen.

 

6.Anti Bload Smoothie

Drikk en Smoothie.

Start dagen med en nringsrik og rensende smoothie!

 

Litt grnnkl og eller spinat

1/2 agurk

1 cm revet, frisk ingefr

2 dl ananasjuice uten sukker

1/2 banan

Vann til nsket konsistens

 

Valgfritt: 1 ss eplecider eddik

Hvorfor funker den?

Bde kokos og banan inneholder store mengder kalium. Kalium regulerer sodium nivene i kroppen, og forhindrer dermed opphopning av vann i kroppen. For mye sodium er ofte en av hovedrsakene til oppblsthet.

Ingefr er kjent som et anti inflamatorisk krydder. Det virker ogs avslappende p fordyelsen.

Eplecider eddik gjr svrt lite for smaken p denne smoothien, tvert om, men her har vi noe som virkelig sparker! S om mlet ditt er redusere en veldig oppblst mage - don't skip it!

8. Tenk p fordyelsen.

Fordyelsen starter allerede i munnen. Det er meningen at vi her skal tygge maten godt og blande den med spytt slik at det blir lettere for maten passere gjennom tarmsystemet. Gjr du ikke dette tar det lengre tid for kroppen fordye maten og du kan f vond og treg mage. Ta deg tid ved matbordet og tygg maten godt.

 

9. Spis gode bakterier.

Om ikke du har hevet deg p fermenteringstrenden s er kanskje julen et godt sted starte, men vi kan ogs gjre det s enkelt som starte med fermentert mat du kjenner fra fr av! Yoghurt eller kefir for eksempel er fin mat for en overarbeidet mage.

 

 

10. Spist er spist.

Ikke utsett deg selv for drlig samvittighet og anger.

Hopp rett tilbake i de gode banene igjen, s har faktisk ingen skade skjedd!

 

Har du lyst til stemme meg frem som rets trenings/helseblogg kan du gjre det HER

6 Kommentarer

Julie

20.12.2016 kl. 05:15
Kan man bruke vanlig hvit eddik eller m det vr eplecider eddik (som er mye dyrere). Mvh Julie

Desiree

20.12.2016 kl. 07:54
Julie: det m vre eplesidereddik:) koster under 50 kr p butikken, s tror ikke det er mye dyrere :)

Julie

22.12.2016 kl. 04:15
Hei igjen! Hva er grunnen til det? Ikke meningen vre vanskelig, bare nysgjerrig! :)

Desiree

22.12.2016 kl. 09:46
Julie: Grunnen til hva? :)

Julie

22.12.2016 kl. 17:37
At eplecider eddik er bedre enn vanlig hvitedik. Hva er forskjellen?

Desiree

23.12.2016 kl. 08:18
Julie: Nringsinnholdet er ikke det samme :)

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits