Vitaminer og andre kosttilskudd - trenger du dem?

  • 22.12.2016, 08:53

Mine holdninger til kosttilskudd har faktisk endret seg ganske s mye oppigjennom rene.

Som nyutdannet var holdningen min at et sunt og variert kosthold dekker dine behov, s sant du er ikke har spesielle tilstander som gjr at kroppen trenger det lille ekstra. Og det er for s vidt sant. Spiser du variert, sunn mat, nok frukt og grnt, fet fisk, rdt kjtt, ntter, fr, bnner, linser, grnne bladgrnnsaker, egg og litt meieriprodukter s fr du det du trenger. Men holdningen min til kosttilskudd har alts endret seg til at dette er noe veldig mange kan ha god nytte av.

Hvorfor?

Fordi de frreste av oss spiser sunt nok og variert nok til at kroppen fr det den trenger.

 





Ja, det er noe som heter for mye nr det kommer til vitaminer og mineraler ogs, s helt ukritisk skal man ikke vre. S fr man gr ls p store doser av et enkelt vitamin eller tilskudd burde man sette seg godt inn i det, kanskje til  med oppske en lege for underske hva behovet ditt faktisk er! Men et multivitamin som holder seg innenfor de daglige anbefalingene kan de aller, aller, aller fleste av oss ta uten frykt for f for mye.

Personlig tar jeg multivitamin og omega 3 hver dag. N p vinteren supplerer jeg ogs med litt ekstra vitamin D, i tillegg til at jeg bruker gelatin/kollagen og eplecider eddik som kosttilskudd.

 

Hvorfor bruker jeg disse to tingene?

Eplecider eddik inneholder blant annet vitaminene C, E, A, P, B1, B2 og B6. Mineralene magnesium, jern, kalsium, natrium, magnesium, svovel, kobber, fosfor og silisium med mer. Den  bidrar til forbedre tarm uregelmessigheter og til fjerne giftstoffer fra kroppen i en raskere hastighet.

Gelatin/kollagen er noe jeg begynte ta for morro skyld. Jeg hadde et lite hp om at det skulle f hret mitt til vokse fortere, og OM det har! Ikke bare fortere, men jeg har ogs begynt f mer hr. I tinningene og nakken tyter det n ut det som kalles "babyhr", og jeg merker ogs at hret mitt har blitt sterkere! Da er kosthold ekstra gy! Du kan lese mer om det HER

 

Har du lyst til stemme meg frem som rets trenings/helseblogg kan du gjre det HER

 



 

9 Kommentarer

Victoria Larsen

22.12.2016 kl. 09:00
Veldig bra innlegg! Greit vite om vitaminer :-)

Desiree

22.12.2016 kl. 15:54
Victoria Larsen: :)

Lene

22.12.2016 kl. 15:09
Tar du s mye omega 3 som du har i hnden? Bare lurer siden det str anbefalt p pakken at en voksen person skal ta 2 kapsler om dagen :)

Desiree

22.12.2016 kl. 15:53
Lene: Jeg tar 6 ;) men det er mitt valg av diverse rsaker :)

Lisa Malene

22.12.2016 kl. 15:26
Har akkurat startet med lage gelgodis og annet av gelatin selv, hper p samme effekt som deg!

Marita

22.12.2016 kl. 19:52
Hei! Hvilken mengde eplecidereddik anbefaler du at man tar daglig? :)

Desiree

23.12.2016 kl. 08:18
Marita: 1 ss :)

Rikke

23.12.2016 kl. 14:37
Er gelatin og kollagen det samme ?

Desiree

23.12.2016 kl. 16:54
Rikke: Begrepene brukes litt om hverandre fordi det er kollagen i gelatin og egenskapene er det samme , men nei :)

Skriv en ny kommentar

Om meg

Desiree

Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som skribent, kursholder, personlig trener og kostholdsveileder. Ta gjerne kontakt p ptdesireeandersen@gmail.com

Follow

Sk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits